Fell in love with Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Fell in love with Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Fell in love with Myanmar

Door: Ellenvankuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

07 April 2017 | Myanmar, Pagan

Mingelabar (hallo) Myanmar! Een land dat mijn hart heeft gestolen. Waarom? Je gaat er niet zozeer heen voor de activiteiten of om andere backpackers te ontmoeten, maar juist om helemaal in de cultuur te kruipen, je te mengen met locals en te genieten van de natuur. Locals dragen een doek als broek, dat is traditie. Ze vinden het dan ook geweldig dat ik hetzelfde draag als hen, wat resulteert in fotosessies met locals en monniken (ze staan er letterlijk voor in de rij). Ze smeren goudgeel spul op hun gezicht tegen de zon en voor een zachte huid, ook hier ontkwam ik niet aan. Qua eten is het heel divers, zo kun je pad thai eten (thailand), chapati (werelds want dat was mijn lievelings in kenia) en zelfs avocadosalade! O ja, oreo-cornettos zijn life hier trouwens, niet te doen gewoon! Iedereen is hier vriendelijk en zorgt goed voor je, zo heb ik regelmatig een upgrade gehad in mijn hotel of de nachtbus, hoe chill! Het is een wereld van verschil met Vietnam, beiden onwijs gaaf met hun eigen charmes. Dankbaar dat ik nu de kans heb gehad om te gaan, want binnen een paar jaar zal het veel touristischer zijn. Het schrijven duurt langer dan normaal, puur omdat ik geen bal zin heb om te typen en enkel aan het genieten ben haha dus sorry voor dat. Toch vind ik het super leuk om jullie up to date te houden en de lieve reacties te ontvangen!

Het duurde even voordat ik Myanmar in kwam (2x vlucht om moeten boeken), dus even balen en er het beste van maken (24uur op vliegveld blijven en boer zoekt vrouw kijken). Eenmaal aangekomen stond de zon op standje sambal en ontmoette ik al snel mensen met wie ik naar het centrum kon. We hebben samen de hoofdstad Vientiane bezocht, o.a. gouden pagodes, buddhas en de zonsondergang gezien. Bij tempels moest je je schoenen uitdoen en in een tas stoppen. Hier vroegen ze uiteindelijk geld voor, waarop 1 van de jongens zijn schoenen kwijt was (Els heeft dat weer gefixt). De tweede dag wilde ik even zelf de stad verkennen. De pagodes zijn zo mooi, bij een zag de binnenkant er uit als de droomvlucht met monniken ipv elfjes. Al snel een praatje gemaakt met monniken en hierna volgde een hele fotosessie met hen. Daarna doorgelopen naar het meer, waarbij je vanaf de losliggende steigers de pagode, een mooi park en de drakenboot kon zien.

Vanaf dit moment heb ik samen gereisd met 4 anderen. 3 mensen heb ik ontmoet tijdens een busstop en de laatste hebben we opgepikt bij een viewpoint haha lekker random! We hebben een 3 daagse trekking gedaan, waarbij je o.a. de locals helpt met hun werk op het platteland, alle honden de bijnaam rabiës hebben, je slaapt bij een monistary, chillt op een bamboevlot in het water, caneball speelt met kinderen, de hele dag 'motorbike be carefull' hoort, maar vooral onwijs geniet van het indrukwekkende uitzicht van bergen en rijstvelden! Onze gids en groep was ge-wel-dig, met dezelfde humor en we hadden zelfs een groepslied gemaakt. Ieder had zijn eigen rol in de groep. De een was de 'supporter' die altijd alles bij had, de ander de 'bagler' die afdingt bij alles, weer iemand de 'navigator' oftewel persoonlijke tomtom in dit geval jayjay. En ik.. Ik was bestempeld tot 'joker' van de groep; continu energiek, flauwe humor en vooral niet te moeilijk doen. Na de vermoeiende trekking uitrusten in Inle Lake, een plaatsje waar je met een bootje over de mekong delta vaart. Huisjes op het water, langnek stammen beoeken, sigarenmakerij (ja pa in alle soorten, maten en smaken!) zilversmid bezoeken, vissers aan het werk zien etc. Ook hebben we een paar grotten bezocht na een flinke fietstocht, spinnen everywhere! Eenmaal terug in het dorp hoorden we een hoop kabaal. Een hele optocht met paarden, mensen in klederdracht, bloemen, muziek, gezang en nog meer gekkigheid. We volgden de stoet tot aan de monistairy, waar bleek dat er werd gevierd dat een jongen monnik werd. Onverwacht maar super cool dat we als enige toeristen naar binnen mochten om foto's te maken en de kinderen te ontmoeten waar het om ging.

Door naar de volgende plaats, Mandalay. Nog meer tempels en paleizen bezoeken. Samesame but different is hier het gezegde, je gebruikt het overal voor! Het is vooral gaaf om de zonsopgang en ondergang te zien vanuit de tempels en bergen. Chickenskin momentjes all over the place! Ook zijn we om 4u ochtends vertrokken om de zonsopgang te zien bij de houten brug. We wilden bij a gaan want het was wat mistig en zagen de zon niet, bleek hij gewoon op zn Laos laat te zijn en ook helemaal aan de andere kant dan waar we keken haha! Toch nog mooie kiekjes kunnen maken van onszelf en monniken. Vaak kun je op de foto niet vastleggen hoe mooi het is, maar sommige foto's zijn net schilderijen. De laatste stop was Bagan, een plaats met heel veel tempels. In tegenstelling tot de rest van het land zijn deze niet goud maar bruinig, het zijn net ruines. Oeter oeter oeter met zn allen op de scooter en gaan! Onwijs cool om te zien, zeker wanneer de luchtballonnen opstijgen tussen de tempels door. Onbeschrijfelijk!! Een gave afsluiter van mijn reis door Myanmar, een plek waar ik niet van uitgepraat raak!

Momenteel ben ik al in Laos (inmiddels ben ik er al weer bijna weg haha) en hierna volgen mijn laatste bestemmingen: Indonesië en filipijnen. Ik kan niet wachten!
Still samesame not different, nog even gelukkig en dankbaar voor alles!
Cheezubar (bedankt) voor het lezen en tata (doei), tot het volgende verslag.

  • 07 April 2017 - 16:22

    Ricky :

    Heb met genoegen gelezen misschien zie ik later nog wat foto's.
    Nog een fijn vervolg. Ricky

  • 07 April 2017 - 18:11

    Moederke:

    Hehe Eindelijk weer een verhaaltje
    Klein maar fijn
    Als we je spreken glunder je van oor tot oor
    Wat heb je het toch naar je zin
    De tijd vliegt ook voorbij
    Alweer bijna vertrokken uit Laos op naar het volgend avontuur Geniet ze hier ik niet te vertellen

  • 07 April 2017 - 18:12

    Tini:

    Nou Ellen,dat was weer een mooie ervaring denk ik. Breng maar n paar van die sigaren mee. Leuk verslag trouwens, en ben benieuwd naar t volgende.
    Groetjes vanuit Sprang.

  • 07 April 2017 - 18:15

    Adrie De Jong:

    Ellen leuk wat je allemaal meemaakt,geniet ervan en nog veel reisplezier

    Wal en Adrie

  • 07 April 2017 - 18:23

    Moederke:

    Geniet ze maar dat hoef ik jou niet te vertellen dat moest de laatste regel zijn

  • 07 April 2017 - 18:58

    Gerda:

    Hoi Ellen,
    Wat fijn dat je de moeite neemt om het allemaal voor ons op te schrijven. Ik snap dat je er soms geen zin in hebt en alleen maar wilt genieten. Wat een fijne tijd voor jou en dat je er zo van kunt genieten. We zijn hier wel jaloers dat deze oude knoken dat niet meer kunnen om zo ver weg te gaan. Geniet en tot een volgende mail. Jan en Gerda

  • 07 April 2017 - 20:25

    Pien En Wil:

    He Ellen,

    wat gezellig om weer te lezen, wat zie en doe veel, een hoop indrukken om nooit te vergeten,
    Geniet nog lekker een tijdje,

    dikke kus,

    Pien en Wil xxx

  • 07 April 2017 - 23:23

    Marion En Hans Klijn:

    Gaaf Ellen, ga zo door

  • 08 April 2017 - 21:01

    Maria (buurvrouw):

    Namaste Ellen,
    Wat een geweldig mooi enthousiast verslag. Azië is geweldig maar je moet de goeie plekjes wel weten te vinden maar die vind jij dan ook wel zo te lezen. Reis en geniet lekker verder Ellen en ik kijk weer uit naar je volgende verslag. Maar voel je zeker niet verplicht dit te schrijven.
    Maria

  • 10 April 2017 - 09:59

    Chantal:

    Heeee Ell!

    Wat leuk om allemaal weer te lezen. Je geniet er met volle teugen van lees ik weer:) Wat geweldig om al die mooie dingen tegen te komen en mee te mogen maken meid!

    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag om alles te volgen!:)

    Groetjes,
    Chantal

  • 12 April 2017 - 11:34

    Ans Jonkers:

    Hallo Ellen,

    Ja, ja reizen zit in het bloed zeggen ze.
    Maar leuk dat je na het harde studeren toch nog wat leert van de cultuur en gebruiken van de andere wereld.
    Leuk wat je zoal kunt doen en met andere backpackers ziet.
    Zo zie je dat je nooit alleen bent op deze wereld.
    We wensen je nog veel geluk en reisplezier toe.


    Groetjes Jan en Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Lieve familie en vrienden, Erg leuk dat jullie even een kijkje komen nemen. De komende weken zal ik leuke verslagen gaan maken om aan jullie te laten weten hoe het in Azië gaat. Berichtjes zijn altijd welkom, graag zelfs! Heel veel groetjes, Ellen

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 756
Totaal aantal bezoekers 144204

Voorgaande reizen:

19 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Rondreis Azie

15 November 2014 - 03 Januari 2015

Thailand

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Kenia

Landen bezocht: