Van zon op stand sambal naar joggingpak en lambal - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Van zon op stand sambal naar joggingpak en lambal - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Van zon op stand sambal naar joggingpak en lambal

Door: Ellen van Kuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

04 Januari 2015 | Thailand, Bangkok

Wie had dat gedacht.. Van 30 graden op je bol, naar een dikke trui met hoge col.. We zijn weer aangekomen in het koude Holland, maar bij deze nog een update van een geweldige laatste week!

Zaterdag, Zondag, Maandag: Bangkok/Sukothai/Chiang Mai
Nu is het toch echt tijd om Bangkok voorgoed te verlaten en naar Sukothai te gaan. He he, we zitten in de bus and we’re ready to go! Mooi niet dus, want we hebben letterlijk 2UUR stilgestaan. We wilden de slingers eigenlijk buiten hangen toen hij eindelijk vertrok en we hebben uiteindelijk een hele dag in de bus gezeten (iets van 5u). Voor het eerst in 6,5 week hadden we een ZACHT bed en kussen, just like home! De airco was niet-ziekmakend en we hadden een luxe badkamer met stortdouche. Ik hoop dat hier de regel geldt: What happens in Thailand stays in Thailand en dat ik in NL weer beter ben, want mijn lichaam heeft continu een ander kwaaltje..
Zondag voor het eerst sinds lange tijd niet wakker te zijn gemaakt door mijn telefoon die zo hard trilt als de vibrator van Kim Holland. We konden vandaag lekker uitslapen. We hebben de tuktuk gepakt en bij aankomst hebben we voor een prikkie fietsen gehuurd. Ik had een toeristische plek verwacht, maar het was er niet druk. Lekker ongegeneerd foto’s maken van (nog meer) Boeddha’s en tempels. We hebben hier lekker de hele middag rondgebanjerd en in de avond zijn we een hapje gaan eten.
Maandag hadden we om half 10 de bus naar Chiang Mai, waar we uiteindelijk 5u in de bus hebben gezeten. We hebben naar tours gekeken die we wilden gaan doen en zijn lekker op tijd naar bed gegaan. Morgen een leuke dag: Dierentuin!!

Dinsdag: Chiang Mai
Super veel zin in vandaag want we gaan naar Chiang Mai Zoo waar ze panda’s en koala’s hebben! Bij aankomst kwamen we al snel terecht bij de nijlpaarden. Die beesten meuren me toch een partij, ze zwemmen de hele dag in hun eigen schijt en de enige kont is nog hariger dan de andere. Je kon ze zelfs voeren en we stonden echt loei dichtbij! Hierna was het tijd voor het echt werk: de 2 panda’s! Natuurlijk moesten er Panfies gemaakt worden (heel origineel: panda selfie) en hebben we volop zitten genieten. De een childe hem volop op een steen, terwijl de ander druk aan het eten en spelen was. Ik had nog nooit een koala gezien en wat een geinige beestjes zijn dat. Al bewoog het beestje vrijwel niet, dat hoofd is echt hi-la-risch! Hierna kwamen we uit bij een mini boerderij, waar ze dezelfde geiten hadden als die bij ons in de tuin staan. Wilhelmina en Hubertina achtervolgen me in Thailand zelfs nog! Verder zijn we ook nog langs de pinguïns, reptielen en apen geweest, maar deze hadden we natuurlijk al vaker gezien (net alsof we die dagelijks zien haha). Als laatste zijn we nog langs de Aziatische olifanten gegaan waarbij net de speeltijd ingegaan was volgens mij, want ze waren volop aan het dollen in het water. Proberen om te rollen in het water (gaat lastig als je jezelf iets dunner inschat), water in de rondte spuiten, je net schoon hebben gewast en je daarna weer volgooien met zand en ga zo maar door. Super leuke dag in de dierentuin!

Hierna zijn we naar Doi Suthep gegaan, (blijkbaar) een belangrijke tempel in Thailand die boven op een berg staat. Het uitzicht was mooi aangezien je over heel Chiang Mai kon kijken, het jammere was dat het vrij mistig was. Ik heb op de tempel weer dat ding gedaan met die stokjes die je moest schudden en zoals gewoonlijk viel weer het hele bakje er in 1x uit. Opnieuw dus en dit keer vielen er 3 uit. Nou ben ik niet zweverig ingesteld, dus dat horoscoop gebeuren deed me niet zo veel. In de avond zijn we over de Night market gaan lopen, echt super gezellig! Top 1e dag gehad.

Woensdag: Chiang Mai
Whoepwhoep vandaag gaan we op een olifant rijden! Wij dachten op de foto te gaan met onze mooiste kledij, maar hier dacht de tourvrouw anders over. We kregen de meest verschrikkelijke stoflappen aan, aangezien we vies en nat konden worden. Whoow wat is die vrouw allemaal van plan haha, we gaan op een olifant rijden en niet met poep gooien hoor! Na ons om te hebben gekleed mochten we een olifant voeren, echt super cool om te doen. Ondertussen natuurlijk ook wat Olifies maken (Olifanten selfie) en ik kon hem zelfs aaien! Zijn haren lijken en voelen echt super nep, alsof je een grasmat aait. We mochten een proefritje maken, echt super cool aangezien we echt op de nek zaten en je dus heel zijn bewegingen goed kon voelen. We hebben nog een vitaminepil gemaakt voor het dier waarbij het leek alsof we aan het bakken waren, maar hierbij wilde je je vingers echt niet aflikken!
Samen met Kimberly mocht ik op een grote olifant rijden. We hadden echt een grappige, want hij was continu met zijn oren aan het wapperen, aan het eten en hij slurpte water op bij een plasje en spoot ons daarmee helemaal nat. Het resultaat was dat we helemaal onder de modder zaten haha! Wel echt super vet hoor, wanneer je je bedenkt dat je IN Thailand OP een olifant IN de middle of nowhere zit. Ik ben nog in mijn eentje op de olifant de rivier in gegaan en de rest heeft de olifant ( en mij) ondergegooid met water en gewassen. Wat was dit geweldig, ik was mijn vriend continu aan het knuffelen.

Op naar mijn tweede vinkje van vandaag bij mijn bucketlist: Raften! De rivier stond vrij laag en was best rustig wat jammer was, maar op sommige stukken was het wel onrustig met stenen en sterke stroming. Op die stukken moesten we flink bij roeien en zaten we af en toe vast bij een steen. Helemaal droog bleef ik niet, want de volgende roeiboot kwam er aan en die besloten een watergevecht te doen. Peddels in het water en elkaar maar nat scheppen!
Loop ik op mijn gemakje door de straten van Chiang Mai, hoor ik mijn naam ineens en zie ik 2 bekenden uit de Kets, wat is de wereld toch klein! Aangezien het Oudejaarsdag was hadden we wensballonnen gekocht. Snel een berichtje er op gezet en het was tijd om hem in de lucht op te laten. We waren net bezig en ineens zag ik lichtvonken mijn kant op komen. Het was een vuurpijl die om was gevallen en richting mij kwam, met als resultaat dat ik 2 brandwondjes had en een kapotte jurk. Snel naar de apotheek om iets te halen, want we wilden de jaarwisseling natuurlijk niet missen. Het duurde maar en toen we eenmaal buiten stonden werd er een partij vuurwerk afgestoken. HET IS 12 UUR, HAPPY NEWYEAR! Ik ben letterlijk knallend het jaar uit gegaan, maar had niet verwacht dat ik de jaarwisseling op de stoep van de apotheek zou vieren. Maar goed kop omhoog en richting de kroeg (cola!). Het was harstikke druk en er liepen aparte figuren rond. De een nog lelijker en zatter dan de ander en hoe verder de avond vorderde, hoe erger het leek te worden. We zijn op tijd naar bed gegaan aangezien we bang waren anders dingen te zien die we liever niet zouden zien.
Heel dubbel om op deze manier O&N te vieren, aangezien je normaal gesproken met je vrienden bent en van tevoren je familie nog even gelukkig nieuwjaar wenst. Maar goed, ik heb een top avond gehad met de meiden en dat is belangrijk!

Donderdag: Chiang Mai
Sta je op en besef je even dat je gewoon in 2015 zit! Dat was een kort nachtje, maar stuiterend zaten Monika en ik langs ons bed aangezien we gaan ziplinen! Mijn conditie is vooruit gegaan, want ik liep als Speedy Gonzales die berg op. You my lady come! Nou vooruit, ons Elsje offert dr eigen wel weer op en whoep daar stond ik. In het begin vond ik het best spannend, want je staat best hoog op de berg en links, rechts en onder je zijn bomen. Ik voelde me net tarzan, lekker zwieren in dat tuigje aan die draad midden in Thailand, hoe vet kan het zijn! Het lijkt wel alsof ik hier een hele andere mentaliteit heb ontwikkeld, want alles wat die mannen deden wilde ik ook. Zo ging ik de 3e keer al met losse handen en heb ik ook een keer van links naar rechts gezwierd. De 2 instructeurs konden ons enthousiasme erg waarderen want ze zongen en dansten net zo hard mee. We hebben in totaal rond de 40 platforms gehad, bij de een ging je met een skateboard, bij de ander een lange zipline, bij de ander ging je naar beneden, trappen oplopen en noem maar op. Bij de laatste moest je best wel een stuk stijl naar beneden en er ging iemand op zijn kop vanaf. Dat wil ik ook dacht ik, dus zo gezegd zo gedaan. Toen ik eenmaal als een aapje in de touwen hing en mijn armen los liet ging ik met een snelvaart op zijn kop naar beneden, zo vet!!

Vrijdag: Chiang Mai
Als eerste zijn we naar de orchideeën- en vlinderfarm geweest. Er hingen heel wat orchideeën in verschillende kleuren in een soort van kas, wauw (sarcastisch lezen natuurlijk) en je kon vlinders bekijken. Hierna zijn we naar de Lange Jannen van Thailand gegaan (Langnek stam), wat erg indrukwekkend was om te zien. Van hun 5e tot 35e krijgen ze ringen om hun nek en wanneer ze praatte leek het alsof ze net een buil shag hadden gerookt. Ik had zelf ook een halve ketting aan gedaan en dat ding was al harstikke zwaar! Het was trouwens erg toeristisch maar logisch ook want daar moeten ze het geld vandaan toveren. Hierna gingen we naar een tempel. Alweer? Ja alweer, maar dit keer was het een grot waar je Boeddha’s en tierelantijn kon vinden. Kon ik toch weer merken dat mijn vader een soort van gids is, want ik wist mooi wel wat stalgmieten en stalgtieten waren! Na hier doorheen te hebben gebanjerd was het tijd om de rest van de stammen te bezoeken en er werd ons verteld dat deze met zijn allen in 1 gebied leefden. Dit moet zo van de regering, maar het was niet veel bijzonders. Zo nu en dan een kip of varkentje en vuilnis all over the place. Het was een beetje een tegenvaller, maar wel chill en leuk om te zien opzich. In de avond nog een keer over de markt gaan lopen en onze koffers ingepakt (wééééh). Heel raar dat dit gewoon mijn laatste avond in Thailand is, overmorgen zit ik gewoon weer op de bank in Sprang..

Zaterdag: Chiang Mai/Hongkong
Oehhh wat ben ik toch een partijtje vrolijk, want we gaan vandaag naar het Tigerkingdom! Je hoort altijd hele verhalen over het drogeren van tijgers, waardoor ik er een beetje tegen op zag en benieuwd was wat ik aan zou treffen. Als eerste gingen we naar de ‘small tigers’ en tot mijn verbazing waren ze totaal niet gedrogeerd. Echt onwerkelijk dat je met zo’n mooi en wild beest op de foto kan. Na dit geweldige voorproefje gingen we door naar het echte werk: De grote tijgers. Wanneer je ze van een afstandje ziet denk je.. Pfoeh die beesten zijn best groot.. Maar wanneer je ze van dichtbij ziet denk je PFOEH DIE BEESTEN ZIJN GROOT! Heel gaaf dat je gewoon je hoofd op de tijger mocht leggen, hem mocht aaien en zijn staart op mocht tillen. Als laatste zijn we naar de ‘smallest tigers’ gegaan en wat een cuties waren dat. Het leuke hierbij was dat ze echt continu aan het spelen waren met blokjes hout en met elkaar. Wilde je een foto maken met de kleine tijger, peerde hij hem er even tussenuit om met een ander tijgertje te stoeien. Wat een geweldige afsluiting van een geweldige 7 weken durende reis! Vanmiddag voor het laatst gegeten in de stad en we hadden gelijk maar veel gepakt aangezien dat vliegtuigvoer waarschijnlijk niet te eten is. Rond een uurtje of 3 zijn we naar het vliegveld gegaan en daar was het toch echt tijd om afscheid te nemen van een geweldige tijd hier in Thailand.

Bij het plaatsen van dit verslag zit ik weer in het koude Sprang-City en dat is wel weer even wennen hoor. Super fijn om mijn familie en vriendinnen weer te zien, maar raar dat het weer net lijkt alsof je niet weg bent geweest. Het was echt een enorm gave ervaring die ik voor geen goud had willen missen! Iedereen bedankt voor het lezen van mijn verhalen en de leuke reacties. Vanaf nu moeten jullie weer boeken gaan kopen haha! Wie weet komt er over een paar jaar weer een nieuw avontuur aan.. Met ons Elsje weet je het nooit!

  • 04 Januari 2015 - 19:27

    Tini:

    Ha, die kleine het grappige is dat jij nu dit verhaal stuurd en en zo tegen mij zegt van he pa hedet verhaol nog nie geleeze van men, terwijl ik achter je op de bank zit. En de andere weken het maar niet snel genoeg kon gaan om het verslag te zien of het al verstuurd was.
    Maar meid als ik dit nu lees zo'n verhaal weer dan denk ik van wie heeft ze dit, heel fijn dat je de 2 vakantie-weken toch nog veel cultuur hebt opgesnoven, en niet 2 weken op het strand gelegen hebt.
    Maar al bij al komt het bij mij over dat je 7 onvergetelijke weken hebt gehad waar iedereen wel eens van droomt maar het goewoon niet aandurft, nou dit doe jij dus wel en dat maakt jou dus uniek., ons Els doet de dus gewoon.
    Bedankt voor het leesvoer van de afgelopen weken en op naar je volgende avontuur.

    Gr. Kijk maar om je vader.




    BB

  • 04 Januari 2015 - 23:36

    Maria :

    Welkom thuis. Dit heb je toch maar weer mooi in je zak.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Lieve familie en vrienden, Erg leuk dat jullie even een kijkje komen nemen. De komende weken zal ik leuke verslagen gaan maken om aan jullie te laten weten hoe het in Azië gaat. Berichtjes zijn altijd welkom, graag zelfs! Heel veel groetjes, Ellen

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 2117
Totaal aantal bezoekers 144203

Voorgaande reizen:

19 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Rondreis Azie

15 November 2014 - 03 Januari 2015

Thailand

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Kenia

Landen bezocht: