Week 6; Schoolboeken, 10 jaar ouder in 1,5 maand - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Week 6; Schoolboeken, 10 jaar ouder in 1,5 maand - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Week 6; Schoolboeken, 10 jaar ouder in 1,5 maand

Door: ellenvankuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

17 Maart 2012 | Kenia, Watamu

12-03 Maandag
Eenmaal aangekomen op stage zijn we naar klas 2 gegaan. Ik heb aan 2 leerlingen bijles gegeven, een jongen (Moses ) en een meisje ( Betty). De jongen heeft de ergste achterstand van allemaal. Heb ik net bij een plaatje uitgelegd dat het een Jet is, als 2 seconde later op een nieuwe bladzijde hetzelfde plaatje voorbij komt weet hij niet meer wat het is. Je leert dus echt wel geduld te hebben. Ze zetten hier bij elk goed antwoord een vink neer en bij elk fout antwoord een kruis. In NL zetten we een vink als je bijvoorbeeld heel de bladzijde goed hebt.
We wilden eigenlijk ‘Anna Maria koekoek’ met de kinderen spelen, maar de Uji duurde zo lang dat daar geen tijd meer voor was. In plaats daar van heb ik met de 2 leraren gekletst. Ze dachten dat ik 25 was en toen ik zei dat ik 19 was schoten ze in de lach en geloofden ze me niet. Ze dachten dat ik al getrouwd was en al kinderen had. Ze legden me uit dat in Kenia de mensen rond hun 20e trouwen en dat je pas aanzien hebt als je meer dan 5 kinderen hebt. Ook al heb je niet veel geld, de overheid zorgt toch wel dat ze goed terecht komen. De vrouw was 23 jaar en al 5 jaar getrouwd met een man die verder niet meerdere vrouwen heeft. Uitgelegd dat als je in NL meerdere vrouwen hebt, je vreemdgaat en meestal gaat scheiden. De mannen in Afrika hebben het dus beter voor elkaar haha.
De leraren werken 5 dagen in de week. Verder heb ik nog gevraagd naar dingen die ze nodig hebben voor in hun lessen. Zo wilden ze graag nieuwe lesboeken. Nu geven ze les uit oude boeken, hier staan vaak geen antwoorden bij en vaak moeten ze de lessen zelf verzinnen. Morgen ga ik met hoofd lerares Charity in gesprek over schoolspullen die ik kan halen. Ik heb ze uitgelegd hoe het onderwijs er in NL aan toe gaat, wat ik studeer en wat ik hierna wil gaan doen.
Ze zeiden ook dat ze totaal geen contact hebben met de Italianen die op GOF komen. Zij kunnen geen woord Engels en de leraren kunnen geen woord Italiaans. Ik zei dat ik het met ze eens was dat het eigenlijk belachelijk is dat de mensen in Afrika zich aan moeten passen aan hen.
13-03 Dinsdag
Vanochtend alleen met Glenn in de matatu aangezien Rens en Anna vrij waren. Klas 2 weer bijles gegeven en ik kwam er achter dat de kinderen opdrachten moesten maken die ze nog nooit hadden gehad. Zo moesten ze bijvoorbeeld 11 languit schrijven, maar wisten niet hoe dit moest.
Ik heb met Madame Charity gepraat over de schoolboeken die ze nodig hebben. Nu heeft alleen de lerares een boek en kunnen de leerlingen niet lezen hoe je het schrijft of het nog een keer doorlezen. Als de kinderen naar een andere klas gaan gebruiken de volgende leerlingen deze boeken ook, dus het is zeker een goed doel.
Toen ik was aan het opvouwen was met een van de huismoeders van de kleintjes, vroeg ze hoe oud ik was. Ik zei dat ze maar moest raden en ze zei 30. WAT ?? 30?!! Haha ik hield het niet meer. Toen ik zei; Haal er maar 11 jaar vanaf geloofde ze me niet. Gisteren 25, vandaag 30, ben ik zo veroudert in 1,5 maand tijd? Ze legde uit dat ze dat dacht aangezien ik al van school af ben. Ik stond er van te kijken dat ze maar 3 dagen vrij had in een maand. Ik kreeg echt de indruk dat ze hier 24/7 en bijna elke dag werken. Ik merk dat zowel de leraren als de huismoeders deze week erg open zijn over hun eigen leven. Zo vertellen ze hoe het er bij hun aan toe gaat maar ze vragen ook hoe het bij mij zit.
Terwijl we op de matatu aan het wachten waren kwam er ineens een Albino Afrikaan langs. Dit was zo gek om te zien! Toen ik Jambo zei, kreeg ik Jambo terug. Het was alleen een hele hoge stem, iets wat ik totaal niet had verwacht! Wel super cool om gezien te hebben, aangezien je verhalen hoort dat ze hier verstoten worden.
14-03 Woensdag
Eigenlijk zouden we de schoolboeken in Malindi gaan halen, maar aangezien ik zo goed op mijn spullen let, lag het briefje met boeken nog bij GOF. Dus vandaag een dagje vrij gehad, ook wel lekker hoor!
15-03 Donderdag
We zijn eerst naar GOF gegaan om de lijst op te halen. Hier raakte we in gesprek met de Social Worker (Pamela), die met een kindje (Janet) naar de rechtbank ging om familiezaken. Ze vroeg of we mee gingen maar helaas konden we niet, dus afgesproken om een andere keer mee te gaan. Ze gingen met ons mee naar Malindi en wezen ons de goede ‘bookshop’ aan, hierna gingen zij naar de rechtbank.
Met het sponsorgeld wilde ik iets voor de kinderen doen en de boeken hadden zij echt nodig. Ik heb een deel van het sponsorgeld gebruikt voor het kopen van de boeken. Klas 1, 2, 3, 4, babyclass, Kage 1 zijn voorzien! We wisten niet hoe we ‘telraam’ in het engels moesten zeggen, dus Glenn had dit op een stuk karton getekend. Helaas hadden ze dit niet dus waarschijnlijk gaan we volgende week nogmaals naar Malindi voor de rest van de spullen. Met onze doos vol boeken zijn we opzoek gegaan naar leuke souvenirs.
We zijn pas 1x in Malindi geweest dus wisten totaal niet waar we moesten zijn. Glenn had een leuk armbandje in gedachten en een man zei dat hij ons kon brengen naar de plek waar ze die armbanden maken. Hij wou eerst al met de Tuktuk terwijl het maar 5 minuten lopen is en hierna kwamen we aan bij een zandweggetje dat op niets leek uit te lopen. Ik vertrouwde hem niet helemaal en het weggetje ook niet, maar ik heb mijn grote vriend Glenn bij dus besloten om toch mee te gaan. Toen we door het steegje liepen kwamen we Pamela en Janet ineens tegen. Heel toevallig; op het zelfde moment en in het rare afgelegen steegje! Pamela zei dat de man schrok dat we iemand kenden, wat raar, maar hij bracht ons wel naar de kraampjes. Helaas zonder resultaat weggegaan, maar goed! Bij terugkomst was Nel al gearriveerd in het hotel. Gezellig bijgekletst en wat gegeten in de Beergarden. Leuk om te horen wat haar ervaringen zijn van de eerste dag in Kenia!
Deze avond mocht ik mijn volgende cadeautje openmaken.. Er zat een schriftje in met allerlei lieve foto's en verhalen van mijn vrienden en gezin. Ik zit nu op de helft en deze helft wordt alleen maar genieten genieten genieten! Zeker met de steun van familie en vrienden.
16-03 Vrijdag
Vandaag is Nel meegegaan naar GOF om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat. Er gaan waarschijnlijk volgend jaar meer studenten van het Kw1c naar Kenia, dus is ze aan het inventariseren wat goede stageplekken zijn voor welke opleidingen.
Bij aankomst zijn we naar madame Charity gegaan om de boeken te overhandigen. Ik kwam de klas binnen gelopen en hordes kinderen kwamen de klas in stormen en de leraar van klas 2. Bij het openen van de doos leek het net alsof ze nog nooit zoiets hadden gezien. Ze tilden de boeken 1 voor 1 in de lucht en waren aan het juichen en springen. Ze hebben me wel 10x bedankt en veel kinderen kwamen persoonlijk een handje geven en me bedanken. Zo enthousiast had ik ze eigenlijk niet verwacht, aangezien ze al zoveel gesponsord worden. Maar blijkbaar niet op het gebied van lesmateriaal, wat ze echt nodig hebben!
In de ochtend hebben we voor het eerst een gymles bijgewoond. Ze gingen in groepen dingen in het zand tekenen, zoals fruit, dieren, vervoers middel enz. Toen ik een schildpad wou tekenen en ik het zand weghaalde zag ik ineens iets blinken in het zand. Ik raapte het op en je zal het niet geloven; een Philip Cocu munt haha! We hebben nog in een grote kring rond gelopen en een soort van ‘zakdoekje leggen’. Als eerste was Glenn aan de beurt die een sprintje mocht trekken. Ik had er niet over na gedacht dat ze mij voor speedy conzalez aan zouden zien, maar ook ik moest er aan geloven. Hoppa, die knieen uit het zand, over een kind springen en rennen maar! We hebben de kinderen ‘slinger tikkertje’ proberen uit te leggen, maar dat viel nog niet mee. Ze maakten vanzelf al 1 lange slinger en renden overal rond. Volgende keer gaan we Anna Maria Koekoek introduceren. ’s Middags voor het eerst les gegeven uit de nieuwe boeken !:D
Vanavond met Renée en Leakna naar Comeback gegaan. Sommige dingen zul je niet zo makkelijk in NL zien gebeuren; Er was een vrouw die even haar naaktfoto’s op haar camera liet zien, een vrouw die tegen de paal aan het rijen was, hoezo niet? Haha!! Wij houden het verder wel netjes, we hebben de pinguïn pas uitgevoerd en Ai Se Tu Pego gedanst.
Bij thuiskomst om 2.30u stond de ventilator uit dus ik dacht dat de stroom uit was gevallen. Anna riep; NEE ELLEN NIET DOEN! Op de ventilator hadden de jongens een belleblaas, flesje en vergiet neergezet. Ook hadden ze een touw gespannen met een fles cola die dan om moest vallen (mislukt, onder het matras van Renée een fles cola gelegd en onze klamboe losser gedaan. We zijn bijna een half uur bezig geweest om de klamboe terug te krijgen. Het zijn en blijven jongens he haha!
17-03 Zaterdag
Vandaag na 4 uur slapen onderweg naar Kilifi, wat waren we toch weer blij dat we in Watamu zitten. We hebben een meating gehad met James de safariman. Na enkele discussies over het doen van een 1,5 of 3 daagse safari, toch besloten om voor de 3 dagen te gaan. We gaan naar park East en West en slapen in een mooie lodge. Het is wel wat prijzig (330 euro), maar het is een gebeurtenis die ik waarschijnlijk maar 1x in mijn leven doe.
Hierna zijn we naar een project met meisjesvoetbal geweest wat georganiseerd is door Cocky van Kenya Xperience! We hebben voetbal gezien waarbij gestreden werd om de 3e en 4e plek. Dit was écht typisch vrouwenvoetbal waarbij je gewoon je lach niet in kan houden. De bal missen, gelijk uit trappen en nog meer van die grappige taferelen. Hierna werd de finale gespeeld door de betere ploegen. Het was toch nog wel een leuke wedstrijd om te kijken. Tijdens de wedstrijd stond er muziek op, de vrouwen dansen voor hun doen niet bijzonder, maar ik sta met grote ogen te kijken naar hun moves. Dan voel ik me na 8 jaar op dansen te hebben gezeten toch echt wel een stijve hark haha! Na de wedstrijd zijn we even naar het kantoor van Cocky gegaan (Moving the Goalposts) en hebben we het huis van Cocky gezien. Er ging wel even door me heen; lat je NL achter voor dit? Het zag er knus uit, maar zo onvergelijkbaar met NL. Eenmaal terug aangekomen in Kilifi stonden er 10 mensen te dringen om ons in de matatu te lokken. Everlyne zei dat ze eerst met 10 man staan te roepen dat ze naar Malindi gaan om ons gek te maken, terwijl de helft er niet naartoe gaat. Eenmaal in een Matatu vroeg de man 1.50 ipv 1.30. Ik zei dat ik het belachelijk vond dat hij meer vroeg aangezien we blank zijn en ik niet meer betaalde dan 1.30. Ik word er steeds beter in, want we hoefden maar 1.30 te betalen, weer een financiële meevaller!

Ik moet zeggen dat de stage bij GOF steeds leuker wordt. We krijgen meer verantwoordelijkheid, het personeel vraagt en verteld steeds meer en het contact met de kinderen is heel leuk.

Nou lieve mensen, dat was ie weer voor deze week..
Write you next week :D

  • 17 Maart 2012 - 20:32

    Wilhelmien (Moeder):

    He Lellebel

    Wat leuk dat je een goede bestemming voor je sponsorgeld hebt gevonden en dat ze er Super blij mee zijn !
    Ik weet zeker dat jij wat moves mee naar NL neemt ,dat lukt je vast!
    Blijven oefenen .
    Het handelen gaat je ook beter af je begint steeds meer op je vader te lijken Hahaha of was ik dat zelf ?????
    Safari lijkt me ook Super Gaaf ben jaloers op je .
    Je hebt een geweldig leuk kadootje gehad van alle lieve vrienden en vriendinnen om je heen om (de laatste 6 weken alweer) door te komen.
    Wat gaat de tijd toch snel.
    Lieve Ellen leuk verhaal weer en geniet ervan Dikke kus

  • 17 Maart 2012 - 20:32

    Wilhelmien (Moeder):

    He Lellebel

    Wat leuk dat je een goede bestemming voor je sponsorgeld hebt gevonden en dat ze er Super blij mee zijn !
    Ik weet zeker dat jij wat moves mee naar NL neemt ,dat lukt je vast!
    Blijven oefenen .
    Het handelen gaat je ook beter af je begint steeds meer op je vader te lijken Hahaha of was ik dat zelf ?????
    Safari lijkt me ook Super Gaaf ben jaloers op je .
    Je hebt een geweldig leuk kadootje gehad van alle lieve vrienden en vriendinnen om je heen om (de laatste 6 weken alweer) door te komen.
    Wat gaat de tijd toch snel.
    Lieve Ellen leuk verhaal weer en geniet ervan Dikke kus

  • 17 Maart 2012 - 21:01

    Je Vader:

    Hallo Ellen wat een leuk schrijven weer .
    Fijn dat je iets hebt gevonden voor je sponsergeld, en dat het heel goed ontvangen is. Hier zullen ze nu en later steeds iets aan hebben. Ook fijn dat de mensen jullie meer in vertrouwen nemen. En je ik merk dat je het steeds meer naar je zin hebt daar.
    Nou de stap voor de Safari is gezet lees ik fijn voor je en geniet er dan ook maar van, want ik hoorde van jou dat het regenseizoen er aankomt.
    Wat dat vrouwen voetbal betrefd weet ik ook heel goed toen ik bij jou naar dames 4 van Desk heb gekeken, dat ik mezelf af en toe om moest draaien van het lachen, bv ingooien als het corner is ha ha.
    Nou meid geniet deze week en tot woensdag op skipe. doei..................
    Groetjes en kussen van je pappie.

  • 18 Maart 2012 - 09:32

    Arianne Van Dommelen:

    Hoi Ellen, wat een belevenis weer. Mooie boeken voor de kids. Een hele goede investering, ook voor de kindjes die daar nog terecht komen. Pas je wel op voor ddie vreemde mannen daar? Gelukkig kwam je een bekende tegen. Je ziet dat je intuitie goed is. En dan naar Tsavo East en West. Hartstikke gaaf, rode olifanten en als je geluk hebt kun je de Kilimanjaro zien met sneeuw op de top. Trek maar oude kleren aan overdag want je wordt helemaal rood van het stof. Nog heel veel plezier in het mooie Afrika. Knuffel uit de Kets

  • 18 Maart 2012 - 15:51

    Karolien Hamers:

    Hoi Ellen,

    Lees regelmatig je verslagen. Fijn dat je het naar je zin hebt en wat heb je toch al veel meegemaakt!! Ook fijn dat je een goede bestemming hebt gevonden voor je sponsorgeld, hou vol zo en geniet er nog van.
    Groetjes Karolien

  • 19 Maart 2012 - 19:03

    Ouders Van Renée:

    Hoi Ellen,
    Wat grappig!!! Je moeder noemt jou ook Lellebel! Dat is ook de bijnaam van Renée!! Zo noemt haar oma haar altijd! Echt heel toevallig.
    Wat hebben jullie er goed aan gedaan om schoolboeken voor de kinderen te kopen. Heel waardevol!
    Hebben je verslag weer met plezier gelezen!!!

    Groeten Anneke en Ton

  • 20 Maart 2012 - 08:30

    Ouders Rens:

    Hoi Ellen

    Heb je verslag weer met plezier gelezen,goed dat je voor de kinderen boeken hebt gekocht en dat ze hier zo blij mee zijn super. En die jongens gewoon terug pakken!

    Groetjes Germa Janneman

  • 20 Maart 2012 - 12:23

    Je Gebroeder:

    Heeee lief zusje!!
    Wat gaaf dat je schoolboeken hebt gekocht van je sponsorgeld, ten minste iets waar de mensen daar echt iets aan hebben!
    En hoe meer verhalen ik lees hoe jaloerser ik word haha, vorige week snorkelen en nu alweer op safari.
    Ik werk trouwens naast mn stage in de avond ook nog wat uurtjes bij dus helaas ben ik niet vaak op skype te vinden :(
    Maar ik ga snel een avondje vrij pakken om weer bij te kletsen!

    Heel veel liefs en een dikke kus je broer! xxxxx

  • 21 Maart 2012 - 15:34

    Susan-vriendin Rens:

    Gaaf dat jullie boeken hebben gekocht voor je stage! Snap dat ze daar super blij mee zijn! Niks nuttiger dan lesmaterialen! Kan me niet voorstellen dat ik les moest geven zonder boeken en spullen, maar dat is bij jullie nu heel normaal..
    Jammer dat de kinderen in mijn klas niet beseffen hoeveel geluk ze hebben!
    Veel plezier nog deze week!
    Xxx

  • 24 Maart 2012 - 13:27

    Anneke,moeder Renee:

    Hoi Ellen,
    Ik lees net op Facebook van Renée dat je bij een begrafenis van een klein kindje bent geweest. Wat een verdrietige gebeurtenis. Dan besef je weer hoe kwetsbaar veel kinderen zijn.
    En hoe belangrijk jullie bijdrage is!!!!
    Geniet van de Safari volgende week!

    Groeten Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Lieve familie en vrienden, Erg leuk dat jullie even een kijkje komen nemen. De komende weken zal ik leuke verslagen gaan maken om aan jullie te laten weten hoe het in Azië gaat. Berichtjes zijn altijd welkom, graag zelfs! Heel veel groetjes, Ellen

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 144185

Voorgaande reizen:

19 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Rondreis Azie

15 November 2014 - 03 Januari 2015

Thailand

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Kenia

Landen bezocht: