Week 5; Snorkelen, Jomba's, Diepzeevissen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Week 5; Snorkelen, Jomba's, Diepzeevissen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Week 5; Snorkelen, Jomba's, Diepzeevissen

Door: ellenvankuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

10 Maart 2012 | Kenia, Watamu

04-03 Zondag
Vandaag gaan we de snorkels uithangen met zijn 6e. Even de snorkelman gebeld, genaamd Hamsa. Afgesproken om rond 12.00u voor 2600 shilling te snorkelen. Hierbij zat de entree van het park, de bootverhuur en de snorkel spullen.
Eenmaal bij Turtle Bay aangekomen riep een man steeds; ‘I am the captain, i need to pick you up’. We negeerden hem, aangezien bijna alle mensen zulke dingen roepen om je te laten snorkelen. Ik belde Hamsa en die zei dat hij een man had gestuurd om ons naar het strand te brengen. Oeps, was het toch wel die man. De boot was niet zo wankelend als we verwacht hadden dus dat was fijn.
Even met Anna op het dek gelegen en toen was het tijd om onze VSO shirts aan te doen. Snel onze flippers en duikbrillen aangedaan en whop het water in. Wat was dit mooi !! Allemaal vissen die vlak voor je zwembril voorbij zwommen en heel mooi koraal onder je voeten. We zagen nog een blauwe Finding Nemo vis en een mooie gele aquariumvis (die je vaak bij de chinees ziet haha). De snorkel mannen gooiden brood bij de vissen, dus kwamen ze echt met groepen op ons af. Af en toe hield je je adem in om wat dieper naar de bodem te zwemmen. Het is me gelukt om 1 vis aan te raken. Nu ik er over schrijf krijg ik nog steeds een big smile op mijn gezicht, het was zo gaaf! Na Ariel uit te hebben gehangen na 2 uur weer terug aan de kant. ’s Middags in een nieuw tentje genaamd ‘Beer Garden’ gegeten, erg goedkoop en erg lekker!
Ik heb trouwens al 2 dagen erg last van mijn rechterschouder. Gelukkig hadden we masseuse Renée bij ons dus hopelijk is het snel voorbij. Waarschijnlijk door mijn ochtend gymnastiek haha! Elke ochtend voor dat ik naar stage ben probeer ik minimaal 15 minuten te zwemmen/oefeningen te doen.

05-03 Maandag
Zo, de werkweek is weer begonnen! Daar zat hij weer, de spastische man bij het draaipunt van de Matatu. Wat hadden we hem gemist zeg.
Vandaag een nieuwe rooster gemaakt met Everlyne (Medewerker Kenya Xperience) en Paul. We gaan voortaan ’s ochtends lesgeven aan klas 2 en ’s middags aan klas 3. Verder is het rooster hetzelfde gebleven.
Na het gesprek hebben we in de bibliotheek alle pennen in tassen gedaan, de boeken weer op de plaats terug gezet en 2 volle vuilniszakken weggegooid. Verder de normale routine
’s Middags na het douchen voelde ik iets op mijn been prikken en ik schudde met mijn been. Toen ik keek liep er een vieze dikke zwarte tor op de grond. IEUW! Later liep er nog een 2e bij!

06-03 Dinsdag
Vanochtend jeukte mijn arm toch erg en toen ik keek zaten er maar liefst 8 muggenbulten op. Als ik nu niet met malaria thuis kom dan weet ik het ook niet. Ik lig onder mijn muskieten net en smeer me elke dag in met deet. Wat ook fijn was is dat de stroom voor de zoveelste keer uit is gevallen. We hebben ook wel eens dat er geen water is.. Anna heeft vandaag haar ouders van het vliegveld opgehaald terwijl ze dit niet wisten, surprise!
Voor het eerst bijles gegeven aan 4 leerlingen die extra aandacht nodig hebben bij het leren. Samen met Glenn hebben we ze om de beurt rekenen gegeven. We legden de opdracht uit en zij vulden hem in.
Vandaag waren er weer Fransen die op stage kwamen kijken. Niet normaal hoeveel mensen uit verschillende landen we al hebben gesproken; Canada, Frankrijk, Italië, Zweden, Duitsland, Oostenrijk en Slowakije.
Glenn heeft nog een gesprek gehad met Rick (jongen rond de 13 die erg goed Engels spreekt) en hij dacht dat wij rijk waren, haha! Glenn heeft hem proberen uit te leggen dat we dat totaal niet zijn. Vandaag zijn we er ook achter gekomen waarom ze denken dat wij Italianen zijn. Er zijn veel rechtstreekse vluchten vanuit Italië naar Malindi.
Tijdens de personal time de dossiers van de kinderen doorgelezen. Er stond bij de helft geen geboortedatum bij en er zaten ook maar heel weinig papieren in. Je kwam dus nog niet echt veel te weten over de kinderen. Best logisch ook, aangezien het weeskinderen zijn.

Rond 13.45u zijn we naar klas 3 gegaan en hebben we huiswerk nagekeken. Hierna moest ik de les Social studies geven. Er kwam de vraag; Wie is de Vice President van ons land? Ik keek bij de antwoorden maar hier stond ‘Open’. Ik begon natuurlijk al super hard te lachen want ik wist het antwoord niet en de kinderen riepen allemaal verschillende namen. Ik riep de lerares maar ze hoorde mij niet, dus de hele klas riep mee. Uiteindelijk vroeg ze wat er was en ik legde haar uit dat ik het antwoord niet wist. Ze viel bijna van haar kruk van het lachen, net zoals Glenn en de kinderen. De lerares gaf het verlossende antwoord en ging er van uit dat ik het nog een keer zou zeggen. De naam was gewoon niet uit te spreken dus we schoten nogmaals met de hele klas in de lach. Nou, gelijk een goede eerste indruk als lerares achtergelaten haha!
Rond 14.45u kwamen we thuis en hadden de ouders van Anna een pot Nutella, ja echt waar, Nutella meegenomen! Ik kon mijn geluk niet op haha! Ik heb nog even een uurtje geslapen en werd wakker van de wasknijpers die de jongens tegen me aangooiden om wakker te worden. We hebben gegeten bij de ‘Beergarden’, voor maarliefst 3.10 shilling. Dit waren 2 chapati’s, een ei met ham en een cola. Toen ik ketchup op een chapati deed, bleek dit hete chilisaus te zijn. Dus na een grote hap stond heel mijn mond in brand en ik had geen cola meer om het te blussen.

07-03 Woensdag
De kinderen van klas 2 hebben moeite met tellen, dus binnenkort gaan we op zoek naar een telraam voor ze. Met handen tellen, uit proberen te leggen, ze snapten het maar niet. Dus uiteindelijk werd het streepjes op tafel zetten en zo tellen/aftrekken.
Sinds lange tijd weer gewassen en Massi vroeg of er in NL ook veel afrikanen waren. Ik gaf hier antwoord op en kwam vervolgens op het programma ‘De groeten uit de rimboe’. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar na enige herhaling begreep ze wat ik er mee bedoelde. Eigenlijk doen wij nu precies hetzelfde, want we kennen elkaars cultuur niet maar passen ons wel aan en willen dingen van elkaar leren.
Massi vertelde dat ze vroeger wel eens heeft gevolleybald en het graag weer eens zou willen doen. Ik vroeg haar of ze het ook niet hier op de speelplaats had gespeeld aangezien ze hier ook een net hebben, maar dat had ze niet. Ik heb van de manager toestemming gehad om haar voor een half uur te lenen en ze was helemaal vrolijk. Eenmaal aangekomen bij het veldje lag er allemaal harde koeienpoep, dus deze heb ik met mijn slippers weggegooid. Haha, Massi had het volgens mij al HEEL lang niet meer gedaan want ze bakte er niets van! Er kwamen steeds meer kinderen met ons meespelen en ik heb ze nog een beetje kunnen leren hoe ze moesten slaan.

08-03 Donderdag
Vanochtend weer een hele strijd geleverd met de chauffeur van de Matatu. Hij snapte niet waarom we moeilijk gingen doen om 10 cent meer te betalen en wij snapten niet dat hij 10 cent meer ging vragen omdat we blank zijn.
Bij aankomst op stage gingen we naar klas 3 waar dit keer 5 leerlingen waren die we bijles gingen geven. Je merkt wel goed dat ze een achterstand hebben vergeleken met de rest van de klas. Zo schrijven ze de (in stippellijntjes getekende) 1 van beneden naar boven en snappen de link van een woord en een plaatje niet.
Na het lesgeven hebben we foto’s uit NL laten zien aan Rick. Hij vroeg een week lang of we foto’s mee wouden nemen en vandaag was het zo ver. We lieten foto’s zien van ons strand, huizen, snelweg, school, verkeerslichten, Nieuwjaarsduik en nog meer. Na het bekijken van de foto’s zei hij ineens helemaal niets meer. Hij was erg onder de indruk en misschien ook een beetje geschrokken van de verschillen tussen Afrika en NL.
Voor het eten nog even naar de kleintjes geweest en met de kinderen op de Afrikaanse muziek gedanst. Vooral wiseman schudde zijn heupen goed los en ik heb elk kindje even op mijn rug genomen en zo gedanst. Dit vonden ze helemaal geweldig. We hadden vandaag erg ‘lekker’ eten; ugali met koe. Nouja koe, het was meer bot.
Waarschijnlijk heeft iemand mijn slippers per ongeluk meegenomen, dus heb ik oma slippers te leen gekregen. Vandaag eindelijk gepraat met Paul. Verteld wat mijn plannen zijn met het geld en of hij nog ideeën had wat de kinderen echt nodig hadden. Ik wil ook nog met mama Sussy gaan praten of zij nog dingen heeft. Ik wil een deel aan GOF schenken en de rest aan andere projecten.
’s Middags samen met Cocky naar het hotel van de ouders van Anna gegaan. We gaan met Cocky nog naar een aantal projecten kijken; tienermoeders, gehandicapte kinderen enz.
De rest had trouwens gehoord dat de buren over een paar weken weg gaan, dus dan zitten we de andere helft niet meer met ze opgescheept.3x hoera!

09-03 Vrijdag
Afgesproken om vandaag bij Jomba’s Childrens Home te kijken. In de Matatu draaiden ze muziek van de Vengaboys, I’m a barbiegirl en nog meer van zulke muziek. Begrijpelijk dat Anna en ik dus meezongen en niet stil konden zitten. De chauffeur zette zijn achteruit kijk spiegel op eens gericht op ons. Toen waren we maar opgehouden.
Bij aankomst op Jomba’s gingen de kinderen die les hadden voor ons zingen. Normaal gesproken als ze geen les hebben komen ze op je afgerend en gaan ze zingen, maar dat mocht nu niet. Anna gaf les aan 1 klas en ik heb het nagekeken. Zo deed Glenn dat samen met Rens. Jomba’s is niet groot maar wel overzichtelijk en ziet er leuk uit. Na het lesgeven hadden de kinderen ochtendgymnastiek. We hebben eerst een paar dansjes gedaan, gespringtouwt en toen gingen we slingertikkertje doen. Je voelt je gelijk op je gemak hier en dat merk je ook aan de kinderen. Ze pakken gewoon je hand vast, komen met hun huiswerk bij jou enz.
We werden al door Nerry uitgenodigd bij haar thuis en ze vroeg of we vaker langskwamen.
Ik kom nog een keer langs om maten op te nemen en dan ga ik schoenen kopen voor de kinderen. De kinderen lopen op kapotte of helemaal geen schoenen. Er zitten vlees etende parasieten op Jomba's, dus een aantal kinderen hebben hier al wonden van.
's Avonds zijn we weer naar Comeback geweest.
Glenn had sjans van een Afrikaanse en zij stond zo hard tegen hem op te rijden, dat toen ze met haar benen wijd naar beneden ging Glenn; OLÉ riep. Rens en ik kwamen niet meer bij van het lachen, we moesten er gewoon 5 minuten lang van huilen! Verder nog wat gedanst met de lokale bevolking; Magarena, YMCA, shuffelen. Rond 1u naar huis gegaan, aangezien ik morgen met de jongens had afgesproken om te gaan diepzee vissen. Om 7.30 hadden we bij turtle bay afgesproken, dus om 6.30u de wekker gezet.

10-03 Zaterdag
Zoals gezegd om 6.30u uit bed, wat eten meegenomen, bikini aan en op naar Turtle bay waar Hamsa stond te wachten. Toen we hem tegen kwamen gingen we eigenlijk gelijk betalen; 3500 shilling gaven we (35 euro). Hij keek ons aan van; waar is de rest? Mee keken wij elkaar weer aan en dachten allemaal; Oh nee he, het is 35000 shiling, dus 350 euro. Kwamen we dus met 315 euro te weinig aan haha wat een blunder! Besloten om voor 200 euro dan toch maar een halve dag te gaan, van 8 tot 1 inclusief drinken en materiaal. We gingen naar huis om 6500 shilling te halen maar er kwam geen tuktuk/matatu langs dus moesten we minimaal een half uur lopen naar het hotel. We schaamden ons diep voor de ongelofelijke rekenfout!

Om 8u zijn we met 3 mannen de zee op gegaan in een iets wat waggelend bootje dat je nou niet echt een veilig gevoel gaf. Er zaten een stuk of 8 hengels aan de boot en die werden langzaam aan klaargemaakt voor gebruik. De naam turtle bay komt van een rots die in het strand ligt die op een schildpad lijkt als je goed kijkt. Na een half uur zat Glenn zeeziek op de boot. De hele vaartocht heeft hij als een lijk in de boot gezeten en veel geslapen.
In het begin van het strand zagen we een hele grote zeeschildpad, hij leek wel een meter groot. Hoe lang je ook naar de zee kijkt, hij blijft mooi om naar te kijken. Na 2u hadden we nog niets gevangen en ik riep naar Omar (kapitein van de boot) ‘We are not lucky’.

Nog geen 5 minuten later stond 1 hengel erg bol en hadden we een Barracuda aan de haak geslagen. Helaas was hij al eerder van de haak af om hem binnen te slepen, maar we hebben hem wel kunnen bewonderen. Het was een mooi formaat en hij leek op een zwaardvis. Na een uur riep Omar opeens; ‘Climb on the boat and you see dolphins!’. Als een speer klom ik boven op de boot en daar gingen ze, een stuk of 3 dolfijnen kwamen af en toe boven water een aantal meter van ons vandaan. We konden ze niet zo heel goed zien, maar ik kreeg tranen in mijn ogen van geluk. Al sinds ik klein ben, ben ik helemaal gek op die beesten en het is altijd mijn wens geweest om ze te zien in het echt! We hebben nog 1x beet gehad maar helaas geen vissen meer op kunnen halen. Naar veel verschillende plaatsen gevaren maar geen succes. Toen de kust al in zicht was riep Omar opeens weer; Look, dolphins, climb on the roof! En ja hoor, zo snel als ik kon de treeën op klimmen. Dit was niet te geloven, de dolfijnen zwommen gewoon naast de boot en voor de boot. Het waren nog maar kleintjes en af en toe sprongen ze op. Samen met Rens stonden we te genieten van het mooie uitzicht en de dolfijnen onder ons. Nu ik er over typ krijg ik alweer de kriebels, ik kan gewoon niet beschrijven hoe gelukkig ik me voel.
Nog even rond gedobberd en toen we weer bij de kust aankwamen was het water al ver terug getrokken. We moesten dus voor een deel in het water lopen. In de gaten van het zand zag je nog plasjes met kleine visjes, een erg mooi gezicht was dat. Vooral Glenn was blij dat we weer aan wal waren. Op weg naar Turtle bay road liepen we voorbij aapjes. Hamsa zei dat de apen erg dol zijn op bananen en dat ze die uit je handen pakten. Ik had geen bananen bij maar wel brood. Ik had het eerste stukje brood nog niet in mijn handen en de helft werd al uit mijn hand geritst door een aapje dat achter me stond. We hebben wat filmpjes en foto’s gemaakt dat de apen uit onze handen aten. Ze konden erg hoog springen, een super mooie ervaring. Deze dag kan niet meer stuk! Bij thuiskomst was ook Leakna gearriveerd .We hebben lekker gezwommen en bij de pizzeria gegeten.

Kortom, vorig weekend was super, deze werkweek was super en dit weekend was al helemaal geweldig!

Het is nu overdag rond de 35 graden, maar wees niet bang mensen.. Het regenseizoen komt er aan!

  • 10 Maart 2012 - 20:05

    Je Vader:

    He die Ellen, nou zeg wat een boffert ben jij ,dat je die dolfijnen hebt gezien.
    Ik weet inderdaad dat je vroeger altijd dofijnentemster bij het Dofinarium wilde worden. En wat had je van deze vissen allemaal aan de wand hangen.
    Leuk om te horen dat je het weer goed naar je zin hebt gehad deze week op GOF. Geniet er maar van en we horen wel weer op skipe van de week. Groeten uit de rimboe die Sprang heet.

  • 10 Maart 2012 - 21:24

    Marian:

    Hee die Ellen
    Wat een ervaring zeg met die dolfijnen daar zullen er veel jaloers op zijn.
    Je maakt vele leuke dingen meeals ik dat zo lees.
    Fijn dat je iets voor die kindjes kan betekenen.
    Geniet er maar weer van deze week we kijken weer uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes Marian xxxx

  • 10 Maart 2012 - 21:58

    Mama:

    He Ellen ik had best de dolfijn willen zijn die even zijn neus omhoog stak langs de boot en een glimp van je glimlach had willen zien! Wat moet dat fantastisch zijn .Ook fijn dat jullie het samen zo goed met elkaar kunnen vinden ! Spannend en leuk wat jullie allemaal meemaken en beleven Geniet ervan we zitten al bijna op de helft Dikke kus

  • 11 Maart 2012 - 19:08

    Arianne Van Dommelen:

    Hoi Ellen, wat maak je leuke avonturen mee. En die dolfijnen, dat gevoel ken ik ook. Gaaf is dat, wie weet kun je er nog een keertje mee zwemmen. Die schoenen kopen voor die kleintjes wordt een hele toer, allemaal passen, dus allemaal mee naar de winkel?

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Geniet ervan meisje, volgende week begin je al mee aftellen.

    Gr. Arianne

  • 11 Maart 2012 - 21:14

    Ouders Glenn:

    Hoi Ellen,

    Wat een verslag zeg, erg leuk om te lezen. En gelukkig je hebt Nutella :.
    Fijn dat je genoten hebt van het snorkelen en zeevissen. Dat was idd voor Glenn wel anders ;) ( het zeevissen dan).

    En ja dolfijnen LIVE zien dat is echt super!!

    Fijne werk week.

    Groetjes Ad en Nelly

  • 12 Maart 2012 - 18:25

    Marielle:

    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt! Het klinkt ook allemaal wel heel gaaf, als ik steeds je verhalen lees.. Geniet nog van alles wat je ziet en mee maakt daar, want voor je het weet is het alweer voorbij..
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal met alle avonturen die je daar beleeft!
    xxx

  • 12 Maart 2012 - 21:39

    Nel:

    Nog steeds enthousiaste verhalen. Nu wil ik het wel eens zien! Tot gauw.

  • 13 Maart 2012 - 06:26

    Germa:

    Hoi Ellen

    Wat een verhaal ben er even voor gaan zitten.Wel leuk om te lezen wat jullie daar allemaal mee maken geniet er maar van.

    Groetjes van Germa moeder van Rens

  • 13 Maart 2012 - 12:56

    An:

    Heeee lel,
    Wat een gaaf verhaal weer joh! Wordt nu wel een beetje jaloers op je hoor!
    En die dolfijnen, tsja...je droom is eindelijk uitgekomen!! Super vet!

  • 13 Maart 2012 - 16:52

    Carla (kw1c):

    Hé Ellen,

    Leuk om te lezen dat jij je letterlijk en figuurlijk als een vis in het water voelt!

    Groetjes,Carla

  • 13 Maart 2012 - 18:09

    Ouders Van Renée:

    Hoi Ellen,
    Wat heerlijk weer om je verhalen te lezen. Ik geniet elke keer weer van je humor!
    Geweldig dat je kinderdroom echt is uitgekomen: echte dolfijnen van dichtbij zien!! Ik kan me voorstellen dat dit je heel gelukkig maakt! En dan ook nog een pot Nutella. Dat kan niet meer stuk voor jou! Geniet ervan!!
    Groeten Anneke en Ton

  • 16 Maart 2012 - 11:08

    Ouders Anna-Lieke:

    Hoi Ellen,
    Leuk je ontmoet te hebben. Nog even goed bruin bakken in de zon voor het regenseizoen begint. Geniet nog van de laatste weken en van de Safari natuurlijk. Voor je het weet is het weer voorbij. Groeten Edward en Marjolijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Lieve familie en vrienden, Erg leuk dat jullie even een kijkje komen nemen. De komende weken zal ik leuke verslagen gaan maken om aan jullie te laten weten hoe het in Azië gaat. Berichtjes zijn altijd welkom, graag zelfs! Heel veel groetjes, Ellen

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1139
Totaal aantal bezoekers 144197

Voorgaande reizen:

19 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Rondreis Azie

15 November 2014 - 03 Januari 2015

Thailand

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Kenia

Landen bezocht: