Week 4; Gede museum, sportdag - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Week 4; Gede museum, sportdag - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Week 4; Gede museum, sportdag

Door: ellenvankuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 Maart 2012 | Kenia, Watamu

26-02 Zondag
Rond 1uur zijn we naar de Gede museums gegaan. Aangezien we studenten zijn kregen we wat korting. We kregen een gids, genaamd mister T. We hebben uitleg gekregen over de ruines, maar hij praatte best snel en soms onduidelijk en konden hem daarom soms niet verstaan. Gelukkig vertaalden de jongens af en toe wat, dus begrepen we de grote lijnen. Fijn dat we een gids hadden, anders waren we naar een stel stenen aan het kijken. In een boom hadden we nog een grote uil gezien en tijdens het lopen zag je erg veel aapjes. Op de helft van de wandeling kon je voor 100 shilling in een soort van boomhut, zodat je alles van bovenaf kon zien. Goh wat was dit eng! Met knikkende knieën op en neer gelopen, maar het uitzicht was erg mooi. Eenmaal beneden begonnen aapjes allerlei dingen naar beneden te gooien. Het leek wel op de 3d film in de Pandadroom haha! Het was erg jammer dat Renée steeds in de schaduw moest lopen en dus veel dingen niet heeft kunnen zien.
Na het museum ben ik samen met Anna even het dorpje in geweest. We werden vanaf het begin al door iemand gestalkt die steeds wou dat we naar zijn moeders winkel gingen en hij bleef maar praten. Aan het eind van de straat was ik het helemaal beu en dat heb ik hem ook duidelijk gemaakt. Misschien handig om een shirt te laten bedrukken met; ‘I’m not Itallian, leave me alone!’. Bij een zijstraatje in een winkeltje 2 armbandjes gekocht voor 2 euro. Ook nog een leuk jurkje/sjaal gezien en een leuke tas, alleen ik wil nog even rondkijken. Even kijken waar ze het goedkoopste zijn en afdingen maar! De volgende keer toch maar met de jongens shoppen. Ook nog de bellenblaas uitgeprobeerd haha, mijn net gewassen kleren roken heerlijk naar bellenblaaszeep. Wat mis ik trouwens de wasmachine van mama! Als je ziet wat voor troep er van de was af komt dat is echt niet meer normaal. En dan is het nog niet eens helemaal schoon! Het water stinkt naar ei, dus je kleren ook haha.
Zo, het weekend is weer voorbij, op naar de volgende week!

27-02 Maandag
Van een lege Matatu naar een Matatu waar 4 mensen buiten hingen en hij stampvol zat. Waar de Matatu altijd omkeert zit vaak een man die maar niet stil kan zitten. Volgens mij heeft hij een drankprobleem gehad, want hij heeft me toch een paar rare trekjes en dancemoves!
Op stage had ik weer de eer om Uji (porage) uit te delen aan de kinderen. Hierna zouden ze eigenlijk gaan voetballen, maar daar was geen tijd meer voor. Even bij de hondjes gekeken en een stel schoenen weggehaald zodat ze ruimte hadden. Ineens gingen alle 7 de hondjes op de lege plek spelen en bijten bij elkaar, super schattig. Denk ik nog niet opgeschreven in mijn dagboek (Als je het leest zal het vast niet grappig zijn, maar wij hebben ons suf gelachen :P)..: Er is een hond met een dozijn tepels die steeds alle kanten op bungelen als hij loopt. Glenn en ik hadden hem de eerste dag gespot, maar daarna niet meer. But he’s back en de hondjes waren aan zijn awesome nipples aan het sabbelen. Er waren 3 Canadeese mensen op bezoek die GOF sponsoren via hun organisatie. Ze gingen foto’s maken van ALLE kinderen die er waren, dus daar heb ik even mee geholpen.
Om 14.00u liepen we naar de leraren en vertelden onze plannen; een spandoek en nog wat lekkers halen. De leraren vertelden dat er 80 kinderen meededen, toen moesten we wel eventjes slikken haha! 2 leraressen waren al helemaal aan het nadoen hoe we met de spandoeken zouden gaan staan; WOEHOEE GOF !! Ze vonden het een geweldig idee.

28-02 Dinsdag
Vandaag aan Anna en Rens een rondleiding gegeven op GOF. Erg bijzonder was het niet dus we waren zo klaar. We waren wat eerder gegaan om de voorbereidingen te treffen voor morgen. Van stage 2 grote gele vellen meegenomen en wat stiften. Onderweg hadden we 2 palmboom bladeren gevonden en de bladeren er vanaf gehaald. De stokken hebben we meegenomen om de posters aan vast te tapen. Met Anna lekker aan het zwembad gelegen de hele middag, alleen voor de eerste keer vergeten om in te smeren. Natuurlijk, super erg verbrand! Als 2 rode kreeften gingen we de dag door. ’s Middags even met zijn allen een wandeling gemaakt. Vanaf ons hotel zien we een strand, maar we wisten niet hoe we er moesten komen. Dus als 4 echte backpackers op zoektocht naar het strand. Na 3x verkeerd te zijn gelopen (de jongens volgden de raad van de meiden niet op) eindelijk aangekomen bij Watamu Beach. Het was hier veel toeristischer, aangezien veel Villa’s aan dit strand liggen. Met de jongens afgesproken om op het eind van deze reis te gaan vissen.
Nog even 2 kannen water en wat snoepjes gehaald voor de sportdag voor morgen, van die roze, zoete lokale snoepjes. ’s Avonds hebben we de posters gemaakt. Op de ene stond GOF (God our Father, We are number one!) en op de andere stond (we are going to show the rest, God our Father is the best!).
Mijn broer was vandaag jarig, dus gezellig met de hele familie geskyped, super leuk :D
We hebben trouwens een hele ‘leuke’ buurman.. Er kan nog geen hallo vanaf en hij rochelt super veel, echt zo smerig !!

29-02 Woensdag
Vandaag al vroeg opgestaan aangezien we om 8.00u op stage moesten zijn. Tijdens onze rit in de Tuktuk kwamen we een vrouw tegen die een tafel op haar hoofd had!?
We zijn er normaal gesproken altijd 2 uur later, dus nu konden we mooi het ochtendritueel zien. Alle kinderen gaan per klas op een rij staan en dan mogen er een paar kinderen vooraan staan om te zingen. Die kinderen zingen dan een regel en de rest zingt vrolijk mee. Glenn en ik kwamen aan met onze posters en toen de kinderen + leraren deze hadden ontdekt waren ze helemaal blij.
We zagen maar 1 busje staan waar je normaal met 12 mensen in kan zitten. Ze bleven maar kinderen inladen en uiteindelijk zaten we met 32 man in het busje haha! Onderweg waren de kinderen druk aan het zingen, de een wat mooier dan de ander maar het gaf een sfeer, echt niet normaal. De Afrikaanse muziek is echt super mooi. Na 5 minuten rijden kwamen we aan op Jimba’s, een grote school. Ze waren al begonnen met spelen, want we waren iets later. Snel alles uitgeruimd en op naar ons plekje. Glenn en ik waren de enige blanken, dus het was nogal aapjes kijken. Geprobeerd om in de schaduw te staan want het was gloeiend heet.

De dames hadden gewonnen met voetbal, maar leken later gediskwalificeerd te zijn omdat ze te oud waren. De kinderen begrepen eerst niet hoe de spandoeken werkten, maar later liepen ze er een voor een mee rond. 2 uur lang hebben we eigenlijk niets gedaan.
Ze hebben dames/heren voetbal gespeeld, estafette en een waterspel. Jammer dat het steeds 2 uur duurde voordat het volgende spel begon, daarom voelde we ons soms best nutteloos. Als lunch kwamen de koekjes en melk te voorschijn en heb ik mijn snoepjes uitgedeeld. Dringen dat de kinderen deden, ze duwden elkaar allemaal weg en ik moest gewoon naar achteren lopen anders lag ik onder ze. Toen ik vroeg hoe laat we klaar waren zei de leraar dat het nog 1u duurde. Ik geloofde er niets van, ik heb die Keniaanse tijd nu wel door dus ik dacht al wel dat het 2u zou duren. Nog met kinderen van andere scholen ‘handje klap’ gedaan om de tijd te vullen. Een meisje ook nog ‘Ik stond laatst voor een poppenkraam’ proberen te leren. Alle kinderen die er omheen stonden moesten super hard lachen om de tekst die ze niet begrepen. Ze probeerden het na te zingen, dit was heel lachwekkend!
Het valt wel op dat als de leraren geen stok in hun handen hebben, de leerlingen ook niet snel luisteren. Vandaar dat de leraren regelmatig met hun toverstok zwieren.
Oh ja, voor de eerste keer rijst en bonen met blote handen gegeten, wat een raar gevoel! Weer met een hele reeds kinderen terug naar GOF. Een primeur; ik MOEST van mijn reisgenootjes pindakaas met suiker proeven.. En het smaakte nog ook haha! Weer een dingetje dat ik op mijn ‘Lust ik wel’ lijstje kan zetten. Met Anna gekookt. Je zal het niet geloven; rijst met bonen haha. Vandaag ook het hotel betaald voor 1 maand; 1950 shilling. 7.50 euro per nacht.

01-02 Donderdag
Onderweg zagen we voor het eerst een ongeluk voor onze neus. 2 blanken in een safari busje reden in op een andere auto. Een grote deuk in de auto en allemaal mensen die er omheen stonden te kijken. Om 10.00u aangekomen op stage, maar de kinderen waren ver te zoeken. Er waren maar rond de 15 kinderen, dus we gingen naar Paul om te vragen waar de rest was. Hij vertelde dat de rest van de kinderen naar ‘huis’ waren. We snapten er niets van, maar denken dat ze voor een paar dagen even weg zijn. We hebben toen nog heel even meegeholpen in de grote keuken en zijn rond 11.30u naar huis gegaan. De Matatu zat weer heel vol, ik hing er zelfs buiten! ’s Middags lekker aan het zwembad gelegen en verder niet veel meer gedaan.

02-03 Vrijdag
Eigenlijk zouden we vandaag vrij zijn, maar Massi had geregeld om te leren hoe we Chapati’s moeten maken. Normaal is dit op zaterdag, maar ze had het verzet naar vrijdag voor ons. Het was eigenlijk niet zo moeilijk om te maken en smaakt naar de wrap van een rol Donner. Erg leuk om een keer te maken. Massi vroeg of ik wel eens wat bakte en ik legde haar uit dat ik wel eens cake/taart maak. Ze wilde dit graag leren. Ben erg benieuwd hoe ik dit wil doen zonder een oven, nog even iets op bedenken haha.
’s Middags gefrisbeed in het zwembad.
’s Avonds zijn we weer naar Comeback geweest. Dit keer waren er 2 Massai’s en 1 lokale man die achter me aan zaten. Het mooiste is dat ik ze negeer maar ze blijven maar bezig! We kunnen wel zeggen dat het een zeer geslaagde avond was. Bij terugkomst nog even bij de jongens gezeten. Het krioelde van de vieze grote beesten! Ik was in hun bed in slaap gevallen en als je bij Video’s kijkt dan staat daar een filmpje van het resultaat haha! Ps, het is de kamer van de jongens :P

Voor zaterdag eigenlijk helemaal geen bijzonderheden.
Morgen (zondag) gaan we snorkelen, ik laat jullie in mijn volgende verslag weten hoe dat is gegaan!

Write you next week ! heel veel groetjes vanuit het nogsteeds warme Kenia

  • 03 Maart 2012 - 18:13

    Wil & Pien:

    Hé Ellen,

    weer een mooi verhaal ( dat wordt een boek schrijven als thuis komt !!!!)
    geniet lekker van alles en veel plezier met snorkelen !!!
    groetjes,
    Wil & Pien

  • 03 Maart 2012 - 18:28

    Je Vader:

    Ha die Ellen leuk verslag van afgelopen week jammer dat er geen foto's zijn.
    Pas op voor die Massai's voor je het weet heb je er een aan je broek hangen.
    Heel veel plezier morgen met het snorkelen. en werk ze volgende week .
    Groetjes ui Sprang.

  • 03 Maart 2012 - 18:51

    Mama:

    Nou zeg missen ze niet de Moeder maar haar wasmachine !!!
    Dat ei luchtje is anders als Robijntje
    Verder begrijp ik dat jullie niet echt veel hebben kunnen doen voor het project
    Wel leuke spandoeken gemaakt ik heb de foto's op facebook gezien en inderdaad dat trapje was hoog naar de boomhut van Pandadroom.(Ik wist niet dat dat je hoogtevrees had)
    Leuk en Fijn weekend xxxxxx

  • 03 Maart 2012 - 19:03

    Kristel:

    Hee lieveke,
    Blijft leuk om je verhalen te lezen!
    Mooi dat het allemaal goed met je gaat :)
    Geniet ervan! Er is daar genoeg moois te zien, zie ik wel op de foto's!
    haha Ellen die flirt erop los met de mannen daar!

    Kusjes!

  • 04 Maart 2012 - 15:47

    Jan En Gerda:

    Hallo Ellen,
    Wat is het weer gezellig om je verslag te lezen, je hoeft het later maar uit te printen en je hebt een geweldig verslag voor school.
    Je zou ook een arretje cake kunnen maken die hoeft alleen maar in de koelkast, of zo koud mogelijk als die koelkast er ook niet is.
    een bakvorm hoeft ook niet hij kan in iedere pan gemaakt worden.
    Hier het recept:
    Wat heb je nodig

    350 gr roomboter of gewone boter
    400 gr suiker
    4 eieren
    400 gr biscuitjes
    10 eetlepels cacao

    Zo maak je het

    Laat de boter smelten [niet bruin laten worden]

    Mix of klop de eieren met de suiker en mix daarna de cacao er beetje bij beetje erdoor.

    Breek de koekjes fijn. kun je ook in een zak doen en dan met een deegroller of pan erop drukken.

    Roer de gesmolten boter door het eimengsel en daarna de verkruimelde koekjes.

    Bekleed een cakeblik met folie doe het mengsel in het blik en laat het een dag in de koelkast opstijven.

    Snij de cake de volgende dag aan plakjes, hij is erg machtig!




  • 04 Maart 2012 - 18:16

    Sanne Van Loon:

    heeel leuk om je spannende verhaaltjes te lezen lieverd!
    je bent een kanjer!!
    xxxxx

  • 05 Maart 2012 - 06:13

    Patricia (VSO):

    Hoi Ellen,

    dank weer voor je uitgebreide verhalen en het goede beeld dat we van je krijgen hoe jouw dagen eruit zien. Leuke foto's! Succes met alles en zorg goed voor jezelf en elkaar. Enneh, wat ben je bruin....
    Patricia

  • 06 Maart 2012 - 13:19

    Ouders Glenn:

    Hoi Ellen,

    Weer een leuk verslag! En leuke foto's ( en filmpje haha ). Het snorkelen was ook super geweest hoorde ik van Glenn.

    Groetjes Ad en Nelly

  • 10 Maart 2012 - 08:26

    Ouders Van Renée:

    Hoi Ellen,
    Wat schrijf je toch leuke verhalen!
    We kijken er elke keer weer naar uit!
    Nog 4 weken en dan komen wij ook!
    We zijn de dagen al aan het aftellen!
    Geniet van het weekend!
    Groeten Anneke en Ton

  • 10 Maart 2012 - 10:41

    Geert Bettinger:

    Hallo Ellen, de ervaringen, die jij nu opdoet zullen je hele verdere leven bij je blijven. zoals je weet ben ik vaker in Bolivia geweeste n ook veel van onze studenten. Als ik jouw versagen en foto's zie dan krijg ik daar een warm gevoel bij. al heeft Bolivia dan wel niet zo'n mooi strand.
    ik blijf je volgen..
    Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Lieve familie en vrienden, Erg leuk dat jullie even een kijkje komen nemen. De komende weken zal ik leuke verslagen gaan maken om aan jullie te laten weten hoe het in Azië gaat. Berichtjes zijn altijd welkom, graag zelfs! Heel veel groetjes, Ellen

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 144187

Voorgaande reizen:

19 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Rondreis Azie

15 November 2014 - 03 Januari 2015

Thailand

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Kenia

Landen bezocht: