Sabaidee Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Sabaidee Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Sabaidee Laos

Door: Ellen van Kuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

28 April 2017 | Laos, Vientiane

Sorry mensen voor het zeer late verslag en geen nieuwe fotos. Zoals de meeste van jullie hebben vernomen zijn mijn paspoort en telefoon gestolen de eerste dag in Indonesie in de bus woehoe feest. Een hoop gedoe en gestress natuurlijk, maar ook onhandig aangezien ik nu mijn camera niet meer kan verbinden en op mijn telefoon een samenvatting van mijn avonturen stond (ik ben een zeef, so i need it!). Om de pret niet te onderdrukken hierbij toch een verlaat verslag, want genieten doe ik desondanks nogsteeds!

Sabaidee (hallo) Laos.. Bestemming 3 alweer, gos wat gaat dat snel! Wel even wennen hoor om van de rust en puurheid in Myanmar, weer naar toerisme te gaan. Echter heeft dit land ook heel veel moois en vooral gezelligs te bieden! Na heerlijk te hebben geslapen in het vliegtuig (ik had 3 stoelen voor mij alleen), aangekomen in de hoofdstad Vientiane. Al snel meiden uit NL ontmoet waarmee ik de stad ben gaan verkennen. Ze hebben hier een soort tweede Notre Dame, een mooi gebouw waarbij quasimodo is vervangen door een fontein. Ook hebben we het Buddha park bezocht, niet zo heel groot maar wel enorm tof. Van een grote liggende buddha tot olifanten en beelden die rechtstreeks uit de Efteling lijken te komen. De markt hier is zoals we die kennen in het buitenland; leuk om overheen te lopen, maar werkelijk waar overal verkopen ze hetzelfde. Je kunt er Thais eten, zoals bijna overal in Azië fruit shakes drinken (al zet ik er mijn vraagtekens bij als ze er oreo ingooien) of echte neppe Nikes kopen.

Tijdens het reizen heb ik ontdekt dat ik geen rust in mijn kont heb. Aangezien mijn kont best groot is betekent dit vooral veel reizen, veel zien en weinig chillen. Ik wil niet ergens een dag langer blijven om uit te rusten, ik wil door! Voor de mensen die denken dat ik al een blonde neger ben, think again want ik heb nog geen dag aan het strand gelegen hah. Hoog tijd dus voor wat ontspanning, op naar de 4000 islands.
Ook hier weer NL ontmoet en met hen het eiland verkend op (hoe kan het ook anders..) de fiets! Drankje hier en daar, even beentjes omhoog en uitrusten. Dit eiland staat er om bekend dat je je drankje 'happy' kunt maken, hiermee bedoelen ze dat je er drugs in kunt laten doen. No thanks! Het zal jullie verbazen, maar ik heb vooraf met mezelf afgesproken geen alcohol te drinken tijdens het reizen. Ik droog snel uit door de hitte, heb snel last van mijn maag en na het drogeerincident in Thailand wil ik het zekere voor het onzekere nemen. Zelfs Hoegaarden Rosebier (!!uitdaging) heb ik laten staan. De volgende dag zijn we een kano tour gaan doen, super intensief maar super vet! We hebben dolfijnen gespot, gebarbecued en we zijn naar joekels van watervallen geweest. Als dolfijn liefhebber van kleins af aan (kamer stond er vol mee en in alle poëziealbums staat bij 'wat wil je later worden?' Dolfijnentrainster) en waterrat kon mijn dag dus niet meer stuk!

Het is onwijs tof om nieuwe mensen te leren kennen, maar een bekend gezicht is soms ook wel fijn. Hoe hilarisch is het om er achter te komen dat je neef (Stef) op hetzelfde moment in Laos is! Tijd om wat leuks te doen en zodoende hebben we met 6 anderen de scooterloop in Thakek gedaan. Dit houdt in dat je in 3 dagen, 350 km aflegt en ondertussen grotten, tempels, viewpoints in de bergen, vissers, zonsondergangen en nog meer moois gaat zien. Ik voelde me net Valentino Rossi op dat ding; Lekker gassen en hangen in de bocht, wat een heerlijk gevoel os dat zeg!
Helaas heb ik tot nu toe de verjaardag van onze Robbie en ons moeder moeten missen, maar we hebben skype! Toch nog een soort Kuijkentjesdag gehouden dit jaar, want tijdens het skypen kwam de hele familie gedag zeggen (fam de Groot ook natuurlijk!). Tijdens het scooter rijden kwamen Stef en ik er al snel achter dat we echte Hollanders zijn. Hoppa niet te lang treuzelen maar doorgaan, letten op de tijd zodat we niet in het donker hoeven te rijden etc. Niet iedereen in de groep had diezelfde mentaliteit (fotoshoot doen op moment van vertrek, een uur later vertrekken dan gepland etc), waardoor we hem er de laatste dag met zijn tweeën tussenuit zijn gebonjourd en op ons eigen tempo verder reden. Wat ongelofelijk cool, mooi en gezellig was dit om ge doen met de groep (ondanks alles) en Stef!

Afscheid genomen en verder gegaan naar Vang Vieng, waar ik de omgeving heb verkend op de scooter samen met iemand van de Thakekloop. De weg zat vol met gaten, hobbels, water, grote stenen, koeien, geiten etc, wat het een leuke uitdaging maakte. We zijn na een flinke hike aangekomen op een onwijs mooi viewpoint vanaf waar je rijstvelden, bergen en het dorp kon zien. Ook hebben we de Blue Lagoon bezocht, dit vond ik zelf niet heel denderend. De weg terug echter wel, omdat je tussen de bergen rijdt met groen om je heen, luchtballonnen in (hoe kan het ook anders) de lucht, koeien moet ontwijken en dan ook nog eens de zon onder ziet gaan.
Vang vieng staat ook wel bekend als 'the place to be' om te feesten. Barren wisselen elkaar af met het schenken van gratis drank voor een uur lang, hoe is het mogelijk. Heerlijk om nuchter ongegeneerd Gangnamstyle te dansen met dronken Aziaten of je reisgenootje zijn bril te zien breken na het doen van een split. Een voorproefje voor de volgende dag, want het was tijd om te tuben! Op een band in het water, binnengehaald worden bij een bar dmv een touw, toekijken hoe anderen steeds zatter worden door drankspellen, dansen op chille muziek en activiteiten doen zoals pingpong/basketball. Er waren weinig barren open aangezien er voorheen ongelukken zijn gebeurd, iets dat ik me goed kan indenken. We moesten nog terug naar het eindpunt en het werd al donker, nergens licht te bekennen, soms zit je vast tussen de stenen etc. Nou was ik nog bij bewustzijn, maar als je zo zat als een hoentje bent..
De groep ging zo langzaam dat ik besloot zelf door te peddelen, ik moest en zou voor het donker terug zijn. Op een gegeven moment werd ik wel bang, want ik zag of hoorde niemand meer, dreef daar in mijn eentje en begon moe te raken na 2u peddelen met mijn hand. Dus na wat geschreeuw eindelijk de rest gevonden die toch maar besloten op te schieten, eind goed al goed.

De laatste stop was Luang Prabang, een gezellig stadje waar ik snachts werd gedropt met de bus en nergens meer een slaapplek was. Ik kwam een groep tegen en ik ben met hun meegelopen. Ik heb op de ontbijttafel in het hostel liggen slapen haha! Je wordt creatief hiero! Met dezelfde groep heb ik de Kuang Si watervallen bezocht. Mooie grote, trapsgewijze en helderblauwe watervallen! Wat schone kiekjes genomen, geprobeerd via een geheime route te hiken op aanrader van iemand (niet gelukt) en heerlijk gezwommen. In de avond zijn we naar een loungebar en (jaja!) bowling aan geweest, erg gexellig. De volge de dag wilde ik het stadje verkennen, maar aangezien de zon op standje sambal stond heb ik uiteindelijk besloten om aan het zwembad te liggen (helaas werd het hierna bewolkt, dat had PietPaulusma niet voorspeld). Op de berg heb ik samen met een groepje de zonsondergang bekeken en daarna zijn we nog over een gezellige nightmarket gelopen. De volgende ochtend ben ik vroeg uit de veren gegaan (en over het hek geklommen want de poort was om 5u nog op slot, duhh) om het ritueel van de monniken te zien. Iedere ochtend gaan zij met een soort mandje langs de inwoners van het dorp om eten te verzamelen, indrukwekkend om te zien. Hierna snel mijn tas gepakt, want het werd rijd om naar mijn volgende bestemming te vliegen; Sumatra!

Lieve mensen, sorry voor het lange verslag hihi en bedankt voor alle lieve en leuke reacties iedere keer!

• 28 April 2017 - 11:47

Joep:

Veel plezier daar nog !! X

• 28 April 2017 - 13:09

Tini:

Hè meid leuk verslag weer ze kunnen niet lang genoeg zijn al t was ook al enkele weken geleden.nu genieten in Indonesië .
    tis zo 31 mei doei" '!!!!!!!!!
    (Hopelijk snel weer je paspoort terug)

• 28 April 2017 - 14:28

Willy Van Kuijk:

Hoi Ellen
    Wat een leuk verslag weer
    En wat een avonturen beleef jij.
    Geniet nog maar lekker .
    groetjes uit loon op zand

• 28 April 2017 - 17:47

Marian:

Hee,Ellebel

Fijn weer iets te horen van jou na al die avonturen van jou

• 28 April 2017 - 18:15

Maria Broos:

Hoi Buurmeisje,
    Wat een avonturen.........Balen van je paspoort en telefoon natuurlijk maar zoals je al zei: "gewoon verder gaan met genieten". Ik heb hetzelfde meegemaakt in Nepal en uiteindelijk ook allemaal weer goed gekomen. Kan gebeuren. Maar verder te lezen ben je wel een verstandige reizigster. Je let goed op wat je drinkt en voor het donkere thuis. Reis nog lekker verder en beleef weer mooie avonturen.

• 28 April 2017 - 21:47

Anne:

O MY GOD, je hebt ze gespot!!! Je (bijna) grote droom is uitgekomen!!
    Wat een super verhaal weer om te lezen, leuk om te lezen hoe goed je het naar je zin hebt.
    Het enigste wat ik nog kan zeggen, is GENIET!!
    Voor je het weet is het 31mei en dan is het voorbij..(mijn zwangerschap ook bijna bedenk ik me nu

• 28 April 2017 - 22:56

Adrie De Jong:

Hoi Ellen
    Het was leuk om je te zien op Skype,met Stef
    Wij wensen je nog veel reisplezier

• 29 April 2017 - 03:00

Stef:

Heej Ellen,

Leuk om je verhalen te lezen, ik vond het ook super leuk om samen de thakek scooter loop te doen. Soms komen er onverwachtse dingen op je pad en vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. Ik denk dat het scooter rijden voor mij toch wel het hoogtepunt van Laos was, althans dat geef ik als antwoord wanneer mensen het vragen. Geniet van het reizen en de mensen die je onderweg tegenkomt.

Groetjes Stef

• 29 April 2017 - 16:23

Elly Van Vugt:

Leuk om mee te reizen op deze manier. wat een avontuur.Geniet ervan.

Groetjes Pierre en Elly van Vugt

• 29 April 2017 - 20:20

Wilhelmien :

Ha Ellen
    Spannend allemaal hoor !
    Apen , dolfijnen noem maar op alles wat je allemaal al hebt gezien .
    Geniet van alles wat er nog op je pad komt .
    En ook al heb je geen rust in je kont op tijd een time out

• 17 Mei 2017 - 10:21

Door:

Welke ervaring heb je opgedaan?

• 28 Mei 2018 - 13:06

Amber Van Der Wouden:

Hoi Ellen,

Voor het vak burgerschap moeten we vragen stellen aan mensen die in ontwikkelingslanden zijn geweest voor hun stage. Zou je mijn vragen willen beantwoorden?

• Was het heftig om te zien hoe veel verschillen er zijn tussen Nederland en Thailand?
    • Gebruiken mensen in Thailand het microkrediet?
    • Welke ervaringen heb je opgedaan?