Van Thaise celebrity naar Robinson kandidate! - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Van Thaise celebrity naar Robinson kandidate! - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Van Thaise celebrity naar Robinson kandidate!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 December 2014 | Kenia, Watamu

Hallo trouwe volgers, hier weer een update van een super toffe week!

Maandag
De jongens in de klas hebben echt iedere week een verse opscheer. Bij de een is het heel netjes gedaan en bij de ander lijkt het net alsof hij een eilandje op zijn hoofd heeft, erg lachen om te zien.
Maar goed, genoeg geobserveerd, aan de slag Elsje! Wat opmerkelijk is bij de lessen via de tv, is dat er regelmatig spelfouten te zien zijn en dit nemen de kinderen natuurlijk klakkeloos over.
De kinderen vroegen of ze onze handtekening mochten in hun schrift, vet grappig, dikke celebraties hiero in Thailand! Bij de lunch hadden we echt iets gruwelijk lekkers: Knapperige kippenkluifjes die er uit zagen alsof ze van de KFC kwamen. Normaal gesproken eet ik echt niets wat nog aan het bot zit, dus Charlotte had nogmaals een primeurtje! Sommige docenten worden hier trouwens echt slapend rijk.. Zie je ineens een docent wegrijden op haar scooter of de tuin doen, terwijl de kinderen les zouden moeten hebben! Aan het eind van de dag hebben we bingo gespeeld met alle kinderen, wat een succes was dat! We hadden de regel dat ze bij een valse bingo de chickensong moesten doen, dus het was natuurlijk spannend om naar voren te komen. Het is leuk om de kids af en toe te plagen door de bak weg te trekken (ik houd helemaal niet van plagen hoor). Alle kinderen waren erg enthousiast en deden goed mee.

Dinsdag
Iedere ochtend hebben de kinderen dezelfde routine: Het zeggen van ‘Goodmorning Teacher, how are you?’ gaat heel eentonig en er kan nog geen lach vanaf aangezien het er zo ingestampt zit.
Charlotte en ik vermaken ons wel op school, we doen gezellig mee met de liedjes en dansjes die op tv komen en we zetten onszelf ook lekker voorschut bij de nieuwe aangeleerde Thaise liedjes. De rest is van vandaag is voor jullie niet heel interessant, dus dat scheelt weer leeswerk.

Woensdag
Een nationale vrije dag, een gat in de lucht springen zou je denken. Aan de ene kant ben ik blij dat ik een dag vrij ben, maar aan de andere kant vind ik het heel erg jammer aangezien ik nu nog maar 6 stagedagen over heb. De tijd vliegt al zo snel voorbij en ik had ook net zo graag les gegeven. Maargoed, niet zeuren, boodschappen doen en op naar het strand! Het was een best leuk strand, waar heel veel kleine krabjes voorbij renden en het zonnetje stond gelukkig vandaag op standje sambal! Dit resulteerde er wel in dat wij aan het eind van de dag ook als krabjes terugkwamen.
Er kwamen nog wat Thaise kinderen voorbij en 1 jongen dacht even incognito een selfie te maken met ons op de achtergrond. Heel leuk om deze witte mensen aan je vrienden te laten zien, maar dat gaat er bij mij mooi niet in! Na hem te hebben weggejaagd konden we op het gemakske genieten van onze vrije dag en rond een uurtje of 3 zijn we weer teruggegaan naar huis.

Donderdag
In iedere klas heb je wel 1 leider of slimste kindje zitten, die je er vrijwel altijd bovenuit hoort en die de kinderen ook als aanspreekpunt zien wanneer ze iets aan je uit willen leggen. Het viel ons op dat het dove jongetje alweer niet in klas 2 zat en we kwamen er achter dat hij geswitcht is met een kind uit klas 1. Waarom, dat weet geen mens, het was waarschijnlijk makkelijker zo.. Het scheelt tijdens het lesgeven dat we wat Thaise woorden kennen, zoals kien (schrijven) en whaad (tekenen). Zo kunnen we ook aan de jongere kinderen duidelijk maken wat we bedoelen. De kids zijn trouwens helemaal fan van het hondje dat je kunt maken uit het cijfer 25 haha, ik krijg er regelmatig tekeningen van. Bij klas 5 moesten we les geven over ‘parts of speach’, maarja wanneer er woorden voorbij komen zoals pronouns, adverb, interjection en adjective, heb je aan mij vrij weinig. Spelling en grammatica uitleggen aan de kinderen in het Engels is echt een verloren zaak..

Vrijdag
Aangezien ik niet zo gemakkelijk boos wordt probeer ik de kinderen via een grappige manier aan te leren dat ze hun hand op moeten steken. Wanneer ze door elkaar roepen doe ik ze ‘overdreven’ na en doe het daarna op de goede manier voor. Het heeft gewerkt want ze steken nu netjes hun hand op, woehoe! Vandaag was de beruchte dag dat we Sor zouden begeleiden bij het geven van interactieve lessen. Wat deed ze het goed zeg, ze pikte snel dingen op en je kon echt zien dat ze de afgelopen weken goed heeft geobserveerd en dingen van ons heeft geleerd. Momentje van trots!

In onze freetime zijn we lekker naar huis gegaan aangezien we maarliefst 4u geen les hadden.
Ondertussen kwamen er kinderen koekeloeren en probeerden ons Thaise woorden en zinnen te leren, super lief! Ze vertelden ons hun nicknames en wij hen andersom ook, grappig!
Smiddags wilden we liedjes en dansjes doen, de kinderen stonden er om te springen. Helaas werkte het internet niet mee, dus kon het niet door gaan. No problemo, verzinnen we toch wat anders. Uiteindelijk zijn we buiten water en vuur gaan spelen, de kinderen waren lekker actief. Sor heeft vandaag echt haar best gedaan want ze had zelf al teams gemaakt en het spel uitgelegd inclusief spelregels, om het nogmaals te herhalen voor de kids. Sor vertelde ons dat de kinderen tegen haar hadden gezegd dat wij veel vriendelijker en leuker waren dan de vorige vrijwilligers, nou super leuk om te horen natuurlijk! Met tranen in mijn ogen denk ik er aan dat het volgende week al is afgelopen, wat ga ik deze kinderen en Sor ontzettend missen! Janken geblazen, nu al!

Zaterdag, zondag, maandag
Dit weekend was het zover: Snorkelen in Koh Surin! De slaapplaats deed me een beetje denken aan de camping, aangezien we in een tentje sliepen en met ons wc rolletje rond moesten lopen. Al was het uitzicht wel beter, want we zaten echt aan het strand! Wakie wakie, met de zon op je bol.
Wat een ontzettend gaaf weekend was dat zeg, maarliefst 2 tot 5x per dag snorkelen. Was ik op mijn gemakske aan het kijken naar de vissen, zie ik ineens een kleine haai en 2 roggen die op ooghoogte voorbij zwommen! Nou, toen begon mijn rikketik toch wel even zijn werk te doen! Helaas geen kiekje van kunnen maken aangezien de zee te onrustig was vanwege de regen (jaja je leest het goed, het heeft namelijk de 2e dag bijna heel de dag geregend). Ik kwam dan ook het water uit alsof ik in de clip van Eifel had gespeeld (i’m blue dabedi dabedei), want heel mijn lippen waren blauw van de kou. Dikke expeditie robinson taferelen hiero, aangezien we op het strand sliepen en onder andere gesnorkeld hebben in de mangrove. Ik hoefde in de ochtend geen zout op mijn ei te doen, zoveel zout dat ik binnen kreeg. Helaas geen schildpad gezien, but ‘we found nemo!’. Verder mochten we nog staand roeien in een bootje en speerwerpen in het water (vissen vangen). We zijn een paar keer naar de Mokens gegaan, dat is een kleine groep mensen die leven van de zee. Hier hebben we een rondleiding gehad en gepraat met het opperhoofd van de stam. Alle mensen in deze stam hebben de Tsunami overleefd en deze man was de 1e die hier de ID-kaart kreeg. Ook heb ik geproefd van ‘the real thai food’, zoals sticky rice, loempia’s, gefrituurd deeg en nog wat Thaise toelie. De laatste dag stond de zon gelukkig weer op standje sambal en konden we terug kijken op een zeer geslaagd weekend!

  • 15 December 2014 - 18:01

    Anne:

    Nou lel, je volgende verhaaltje weer...wat ben ik ontzettend trots op je!
    Je doet t zo goed en t is zo leuk om te lezen dat die kindjes echt wat leren en het daarna ook gewoon toepassen! Je enthousiasme steekt mij aan!
    Zit hier ook weer met een glimlach je verhaal te lezen.

    Ohja by the way, niet zeuren als je een dag naar t strand moet en t heel effkes regent ofzo..
    Ben maar blij dat je niet in NL bent want hier is het KOUD en NAT!
    (dat wilde ik even kwijt :))

    En dat snorkelen, wat ben ik benieuwd naar de foto's!
    Lijkt me zo gaaf om dat expeditie robinson gevoel te beleven :P.

    Nou zussie, nog een paar dagen en dan ben je klaar met stage.
    Het enigste wat ik kan zeggen is, geniet, geniet, geniet! Het is echt zo voorbij!

    Hele dikke kus van je zus (K):P

  • 16 December 2014 - 09:10

    Glenn:

    hee Helena,
    Leuk verslag heb je geschreven! Ben stiekem wel jaloers nu je weer in het buitenland een geweldige tijd aan t beleven bent! Hopelijk maak je daar weer net zo'n goede vriend als Mr. Baya;)
    Laat het me in dat geval ff weten, dan heb ook weer ff schik!
    Veel succes en plezier!!

    Groetjes x Glenn

  • 16 December 2014 - 18:47

    Tini:

    Hallo Ellen, weer een mooi verslag van afgelopen week.
    Ik heb het idee dat een week daar zo om is en het
    weekend te kort!
    Nu al de laatste week, ik wens jou veel sterkt bij het afscheid nemen daar van de kinderen en leraren. En dan op naar de vakantie ,geniet ervan want die weken zullen ook wel omvliegen.

    Groetjes van je vader Houdoe.....

  • 16 December 2014 - 20:14

    Wilhelmien:

    Ha Lel

    Ja ja het aftellen is begonnen 5 weken is eigenlijk ook zo voorbij !
    En zeker als je het zo goed naar je zin hebt .
    Maar dat is wel fijn
    Leuk dat je ook nog wat andere dingen hebt kunnen doen
    zoals een scootertje huren en lekker Picknicken ,Snorkelen
    een paar roggen ontmoeten en bijna een babyhaai kussen .
    Dat is niet niks
    Nou het zal wel weer een zware week worden omdat het de laatste is op Stage
    Maar dan ga je nog lekker twee weken genieten daar.
    Wij houden ons wel bezig met sjaals en paraplu's

    Groetjes van je Moeke :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Lieve familie en vrienden, Erg leuk dat jullie even een kijkje komen nemen. De komende weken zal ik leuke verslagen gaan maken om aan jullie te laten weten hoe het in Azië gaat. Berichtjes zijn altijd welkom, graag zelfs! Heel veel groetjes, Ellen

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 144182

Voorgaande reizen:

19 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Rondreis Azie

15 November 2014 - 03 Januari 2015

Thailand

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Kenia

Landen bezocht: