Week 11; NLe spelletjesdag, palmboom klimmen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Week 11; NLe spelletjesdag, palmboom klimmen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Week 11; NLe spelletjesdag, palmboom klimmen

Door: ellenvankuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

21 April 2012 | Kenia, Watamu

Hoi lieve mensen, Daar is hij weer, het verhaal van de week! Echt een SUPER week gehad, veel gedaan en veel gelachen vooral. Heel veel leesplezier!

Weekend 14/15-04
Helaas hebben we de hele dag geen stroom gehad en ook het water deed het niet. Rond een uurtje of 12 kwam Everlyne met 3 Nederlandse vrijwilligers. Eentje daarvan (genaamd Cora) komt voor 2 weken bij GOF. We hebben lekker aan het zwembad gelegen en zijn ’s avonds voor de laatste keer gaan eten bij Comeback. Volgens mij hadden ze geen klanten meer verwacht want het personeel liep niet in uniform en de muziek stond uit. Maar goed, toch nog heerlijk gegeten. Gelijk afscheid genomen van mijn grote zwarte hulk (de bewaker).
Op zondag zijn Leakna en Renée langsgekomen en hebben we aan het zwembad gelegen en spelletjes gedaan. ’s Avonds zijn we naar de Pizzeria gegaan waar ze in eerste instantie maar 3 pizza’s klaar konden maken want de kaas was op. Hallo??? Je bent een pizzeria en hebt geen kaas? Dus Glenn, Rens en Leakna al iets anders uitgezocht, kwamen ze weer aan dat ze wel genoeg kaas hadden. Je maakt het mee hoor in Kenia, je kunt merken dat het hoogseizoen afgelopen is. Wat voor ons ook weer gunstig is want er zijn geen Italianen meer.

16-04 Maandag
Gister avond met Paul afgesproken bij de winkels van GOF om mee te helpen. Bij aankomst geen Paul te zien en ook het personeel wist nergens vanaf. Geprobeerd te bellen maar er nam niemand op, dus na een uur toch maar besloten om terug te gaan naar stage.
We hadden geen zin om een matatu te pakken, dus hebben we 45 minuten gelopen.
We zijn bij Cora gaan kijken die les aan het geven was. Bij binnenkomst van klas 1 lag heel het schoolbord uit elkaar en was het me toch een troep! Overal lag haar, etensresten en nog meer puin.
Hierna zijn we naar de kleintjes gegaan waar we op het idee kwamen om met ze te kleuren. Zo gezegd zo gedaan, dus toen ik met de spullen binnen kwam lopen begonnen alle kindjes te springen en gingen snel op een stoeltje zitten. Terwijl alle kindjes druk aan het krassen waren begon het binnen te stromen met kinderen die ook mee wilden doen. Zowel binnen als buiten zitten kleuren met zijn allen, wat was het een gezellige kliederboel.
Opeens hoorde ik Grace huilen en toen ik ging kijken zag ik dat haar billen nat waren. In haar broek geplast dacht ik, dus ik liep met haar naar de verschoon ruimte. Toen ik haar rokje omhoog tilde zag ik een vieze gele straal met brokken langs haar been lopen. JAKKES! Haar verder uitgekleed en toen dacht ik dat het tijd was om een hulplijn in te schakelen. Of ja, eerder een verlosser. Aunti Betty nam het van me over en ik kon weer naar de andere kids. Wiseman ging op mijn schoot zitten en wat denk je.. Juist, in zijn broek geplast dus mijn broek was weer nat. Wat een schijt en zeikpartij vandaag! Nummer 2 naar Aunti Betty gebracht haha.
Een meisje van 16 jaar (genaamd Happy) had moeite met schoolopdrachten, dus heb ik haar hiermee geholpen. Erg goed Engels kon ze niet, dus met geluiden en uitbeelden uitgelegd wat bijvoorbeeld een ‘farm’ was.

Dinsdag 17-04
Vandaag voor de 2e keer een afspraak gemaakt met Paul bij de winkels van GOF, vandaag inclusief Rens. Een medewerker heeft ons een rondleiding gegeven. Er stonden computers voor studenten en computers die door iedereen gebruikt mochten worden. Het kost 2 shilling per minuut. Er was een klein kledingwinkeltje waar ze normale en schoolkleding verkochten. Verder waren hier ook schoenen, onderbroeken en nog meer te koop. In de boekenwinkel lieten ze ons zien hoe je een ringband vast maakt, iets waar ze helemaal in opgingen. Wij stonden echt te kijken van.. Oké, hartstikke leuk, maar niet echt heel boeiend, maar vooruit! Het enige dat we in de supermarkt hebben gedaan was het schoonmaken en spiegelen van de rekken, vandaar dat we niet zo lang zijn gebleven.
In de middag heb ik met Cora rond de tafel gezeten om een plan uit te zetten voor de NLe spelletjesdag. Welke spellen, hoeveel man personeel, hoeveel kinderen enz. Everlyne wou ook meehelpen, op de voorwaarde dat ze het volkslied niet hoefde te zingen haha!

Woensdag 18-04
Glenn zei dat hij eigenlijk wel eens in een palmboom wou klimmen en vroeg zich af waarom hij daar niet eerder aan had gedacht. Vooruit, slippertjes uit en klimmen maar! Er zijn gaten in alle palmbomen gemaakt tot in de top, zodat ze de kokosnoten er uit kunnen halen. Na Glenn was ik aan de beurt. We kwamen maar 4 of 5 gaten hoog, want het deed zeer aan je tenen aangezien je je slippers uit moest doen en de gaten niet diep waren. En het was ook super hoog en eng.
We zijn hierna naar de bibliotheek gegaan om dingen te organiseren voor de NLe spelletjesdag. We hadden Nerry gevraagd om een lijst te maken met de namen de kinderen met daarbij de leeftijd en of het een jongen/meisje was.
Rond 12.15u zijn we naar de kleintjes gegaan, waar we even mee was op hebben gevouwen en daarna zijn we gaan eten. Glenn en ik moesten erg lachen na het eten. Aunti Sanita deed het shirtje van baby Sarah omhoog en daar kwam me toch een navel onderuit! Hiernaast deed ook Angeloh zijn kleding uit en stond daar naakt. We moesten er erg om lachen dat de navel van Sarah bijna net zo groot was als het mannelijk geslacht van Angeloh.
In de middag heb ik met wat kinderen, de jongen van vrijdag en 2 oudere mannen aan het volleyballen. Nouja volleyballen, het was een voetbal die alle kanten op ging. Maar het was wel erg leuk om te doen ondanks de hitte. Na stage heb ik met Glenn aan de kokosnoot asbak gewerkt. In de avond hebben we met zijn allen een film gekeken. Ook vandaag deed het water het niet.

19-04 Donderdag
Vandaag weer de hele dag op stage aan onze NLe dag gewerkt. Zo hebben we afvink kaartjes gemaakt, nummers om op de bomen te plakken, groepen in gedeeld enz enz. Toen we terug liepen naar de matatu plek zagen we ineens links van ons hele grote schelpen liggen. Een horde met kinderen kwam aanzetten om mee te helpen zoeken. Erg gek om midden op het land joekels van schelpen te vinden!
Van 5 tot 9 heb ik ‘s avonds nog aan de voorbereidingen gewerkt.

20-04 Vrijdag
Het was de dag van de Hollandse spelletjes!
Allemaal een oranje shirt aangetrokken en een Nederlandse vlag op de wangen getekend. Ook bij de kinderen een NLe vlag getekend. Om 8u al aanwezig om alles klaar te zetten, aangezien we om 9u wilden beginnen. We hebben de volgende spellen gedaan;
- Spijkerpoepen
- Koekhappen
- Zaklopen
- Lepel + Ei (het zijn aardappels geworden)
- Waterspel
- Galgje
- Memory
- Nederlandse dingen natekenen (Windmolen, Tulp, Kaart van NL)
- Blikgooien (bekers omgooien)
- Flessenvoetbal
Mijn onderdelen waren Koekhappen en Galgje. Het koekhappen was super leuk om te doen, want de wind waaide goed, dus ze waren naar lucht aan het happen haha! Galgje was iets lastiger voor ze, maar uit eindelijk hadden ze het toch goed gedaan!
In de pauze hadden we ranja gegeven en een stuk stroopwafel. Ze wilden allemaal weten wat het koekje was en ze probeerden het uit te spreken. Alle kinderen zijn de hele ochtend actief bezig geweest en ze hebben heel erg genoten. Super leuk!
Om 12.30u hebben de kinderen geluncht en rond 13.00u volgde de prijsuitreiking. De laatste 3 groepen kregen een medaille, waar ze helemaal trots op waren. De eerste 2 groepen kregen toeters en een ini mini beker, die ze met 2 vingers in de lucht hielden haha! De gene met de mooiste tekening kreeg een beker en een NLe sleutelhanger. Elk kindje kreeg nog een ballon en typische Keniaanse snoepjes. Wat hebben ze gelachen en wat was het toch een bende met al die ballonnen en toeters.
De dag was heel erg geslaagd, iets waar we met veel plezier op terug kunnen kijken.

De tijd begint nu echt te korten en we hebben nog maar 2 stage dagen te gaan. Op de laatste dag willen we nog iets speciaals doen, zoals koken en/of dansen met de kids.

Ik vind het heel leuk om weer naar huis te gaan maar ook weer heel moeilijk. Ik heb tenslotte 3 maanden voor mezelf gezorgd en mijn eigen weg zien te vinden. Even weg van mijn veilige omgeving, een andere cultuur leren kennen, je eigen gewoontes opzij zetten en nieuwe banden opbouwen.
Dit avontuur heeft me aan het denken gezet. Dat ik mijn hart moet volgen en ik weet dat er veel mensen zijn die achter me staan. Het klinkt heel cliché en van te voren wist ik al dat dit zo zou zijn, maar ik heb leren waarderen en ben gaan inzien wat echt belangrijk is voor me. Het rustige tempo bevalt me wel en elke dag is anders. Dat zal wel weer even wennen zijn, want in NL gebeurt alles stipt op tijd en moet alles zo snel mogelijk. Wat voor 3 maanden mijn thuis is geweest is er straks niet meer, maar ik zal deze ervaringen altijd met me meedragen en ben heel erg dankbaar dat ik deze kans heb gekregen. A dream came true!

Iedereen bedankt weer voor het lezen, echt super dat iedereen zo enthousiast blijft!


  • 21 April 2012 - 11:55

    Geert:

    Ellen, ik ben heel trots op jou. om wat je gedaan hebt, wat je nog doet en om de vele ervaringen, die er nog gaan komen. Dit , wat je tot nu toe hebt meegemaakt neemt niemand meer van je af.Het zal voor altijd een deel van je denken en handelen (in de toekomst) beïnvloeden.
    echt prachtig. ik wens je nog een hele mooie laatste 1,5 week en hoop je snel weer te mogen begroeten in Nederland.
    Geert

  • 21 April 2012 - 14:07

    An:

    Hoi lel,

    Wat een leuk verhaaltje weer!
    Leuk dat je die kindjes ook iets vanuit NL hebt geleerd, super gaaf!
    Ik wil je nog heel veel plezier wensen de laaste 1,5 week.
    Geniet ervan!

    Dikke kus

  • 21 April 2012 - 17:02

    Je Vader:

    He die Ellen ,ik heb weer genoten van je verhaal. Wel makkelijk als je de kinderen aan een ander over kunt geven, als ze het in hun broek gedaan hebben,dat word nog wel eens anders denk ik. Afspraken nakomen is iets wat ze niet kennen meen ik, maar ja alles komt goed zullen ze wel denken, makkelijk niet ? De Nederlandse spelletjes dag was een goed idee, fijn dat het zo goed gegaan is ,en dat jullie veel plezier hebben gehad. Ook voor alle kinderen een presentje dat maakt zo'n dag natuurlijk helemaal af. Om af te kikken hebben wij in beraad, om jouw een zwemabonnement te geven van het openlucht zwembad in Sprang,lekker bij 12 graden dachten wij zo,ha ha. En ja, nog maar een goede week ,geniet er nog maar van en we horen nog van je . Veel kusjes van mij en houdoe...............

  • 21 April 2012 - 17:36

    Mama:

    Heej Ellen
    Je begint al echt een huismoedertje te worden en ik zou zeker nog een paar slippers meebrengen naar Nederland !!!
    Leuk bedachte spelletjes vooral het spijker poepen !
    Dat kleuren met die kleintjes je zou ze zo toch in willen pakken ,en meenemen.
    Valt me eigenlijk tegen dat je niet verder dan het 5de gat bent gekomen ! Er stond dat je de slippers uit moest doen maar op de foto zie ik het anders en Top bereikt HOE ???
    Nou kleintje op naar de laatste week
    Geniet er nog van en tot horen en zien .
    Ik ben trots op je Dikke Vette xxxxx

  • 21 April 2012 - 21:19

    Ouders Glenn:

    Hoi Ellen,

    Het klinkt afgezaagd maar het is weer een leuk verslag!
    We kijken er elke week naar uit naar die verslagen van jullie.
    Fijn dat de NL spelletjes dag zo geslaagd was en dat jullie er zelf ook lol in gehad hebben:).

    Maak er nog wat leuks van de laatste 1,5 week, maar dat gaat jullie zeker lukken.

    Tot over 1.5 week

    Groetjes Ad en NElly


  • 21 April 2012 - 22:57

    Arianne:

    Hoi Ellen, wat een leuke foto's. Een hele geslaagde spelletjes dag zo te zien. Ja meisje, het einde is in zicht. Afscheid nemen is nooit leuk als je het erg naar je zin hebt, maar thuis wacht een familie en al je vrienden, vol ongeduld. Maak er nog een mooie week van en geniet, geniet en geniet. Groetjes uit de
    Kets.


  • 22 April 2012 - 08:38

    Marian:

    Ha die Ellebel

    Wat een fijne week weer wel leuk al die nederlandse spelletjes met die kindjes wat zijn het toch een dotjes hé.die snoetjesalleen al.
    Wij gaan vanmiddag een darttournooitje met de kuikenaanhang doen Rob & Rini hebben het in elkaar gezet lijkt me wel leuk.
    Nou, meid maak er nog een mooie week van en een dikke knuffel, Marian

  • 22 April 2012 - 19:13

    Carla :

    Hé Ellen,

    Ik kan me helemaal aansluiten bij de reactie van Geert. daarnaast vond ik het leuk je te volgen op je avontuur de afgelopen 3 maanden. Te lezen wat de indrukken met je deden en wat voor bijzondere ontmoetingen je had.
    Mooi dat je voelt dat dit je zelfstandig heeft gemaakt. Dat uitgekomen is wat je vooraf gedacht had. Wat kun je toch ontzettend veel leren/groeien in enkele maanden. En vooral ervaren dat je op jezelf kunt vertrouwen met al je kwaliteiten. Mooi hoor!

    Tot gauw dan maar, dan zie ik je vast zomaar weer in de gang op school lopen
    Neem goed afscheid in Kenia van alle kinderen en collega's die je dierbaar zijn. Ik zie je nog wel eens terug gaan :)

    Groetjes,Carla

  • 23 April 2012 - 07:56

    Ouders Rens:

    Hoi Ellen

    Wat een verhaal en leuke fotos, die nederlandse spelletjes zien er wel heel grappig uit met die keniaanse kinderen echt heel leuk. Maak er nog een mooie week van.
    Groetjes Germa en Janneman

  • 23 April 2012 - 09:36

    Rob:

    Hee zusjee,

    Wat gaaf idee weer die Hollandse spelletjes! Nog anderhalve week genieten daar en dan is het alweer zover. Maak er nog een leuke tijd van en tot snel :D

    Dikke kus,

    Je broer xxxx

  • 24 April 2012 - 15:36

    Ouders Anna-Lieke:

    leuk hoor zo'n spelletjes dag. Dat vinden kinderen altijd leuk. Op de foto's zie je dat ze veel plezier hebben. Tja, het zal wel even wennen zijn in Nederland met alle regeltjes maar het zal ook snel genoeg weer heel gewoon zijn. Maar kenia is een avontuur om nooit te vergeten, dat neemt niemand jullie meer af.
    Groeten Edward en Marjolijn.

  • 26 April 2012 - 12:41

    Ans En Jan:

    Het is weer wat rustiger voor je merk ik,want zomaar lopend naar je stage toe is best een eind las ik.
    Toch doen die simpele oude spelletjes het ook goed in kenia. Erg leuk te zien en te lezen dat ze daar zo veel lol aan beleven( inclusief jullie uiteraard).
    Het leek wel dat er een aap in die boom hangt inplaats van een kuikentje.
    Wat een mooi boekwerk is het geworden al die verhalen en mooie belevenissen.
    Echter zal het wel wennen zijn als je thuis bent.
    Ellen geniet nog maar en je weet het oost west,THUIS best.

    Tot gauw, maar dan in ons kikkerlandje.

    Groeten uit loon op zand

  • 27 April 2012 - 10:45

    Ouders Van Renée:

    Lieve Ellen,
    Geniet nog maar fijn de laatste dagen met de kinderen!
    We zien elkaar woensdag op Schiphol!

    Groeten Ton en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Lieve familie en vrienden, Erg leuk dat jullie even een kijkje komen nemen. De komende weken zal ik leuke verslagen gaan maken om aan jullie te laten weten hoe het in Azië gaat. Berichtjes zijn altijd welkom, graag zelfs! Heel veel groetjes, Ellen

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 679
Totaal aantal bezoekers 144182

Voorgaande reizen:

19 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Rondreis Azie

15 November 2014 - 03 Januari 2015

Thailand

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Kenia

Landen bezocht: