Week 8; Examens, safari - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Week 8; Examens, safari - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Week 8; Examens, safari

Door: ellenvankuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

31 Maart 2012 | Kenia, Watamu

Dit keer een week met alleen maar leuke dingen! Pak een lekker kopje koffie, koud pilsje of een heerlijk rosébiertje (jaloers!) en ga er maar eens heerlijk voor zitten. Als je de foto’s bekijkt zie je echt pas hoe mooi het hier is!

Weekend, 24/25-03
De jongens waren dit weekend naar de ouders van Glenn in Mombassa, dus we hadden het rijk voor ons alleen.
Op zaterdag met Anna, Renée en Leakna naar het strand in Malindi geweest. Voor het eerst waren we niet de enige die op hun handdoekje lagen! Even wat gezond, gegeten en op naar de grote souvenirmarkt. Er blijken tientallen rijen te zijn, maar in de 5 rijen die we hebben gezien hadden we al veel souvenirs gekocht. Een super gezellige dag met de meiden.
Op zondag zijn we al vroeg vertrokken naar het strand. De zee was ver te zoeken, dus gingen we maar zelf opzoek naar de zee. Heerlijk gedobberd in het water en bruin(rood)gebakken.

26-03 Maandag
Eigenlijk hadden de kinderen examens, maar deze waren nog niet gearriveerd. Het is hier allemaal minder goed geregeld maar dat komt omdat alles ‘pole pole’ (op het gemakje) gaat. Wat ik eigenlijk wel kan waarderen aangezien alles in NL stipt op tijd moet zijn. De kinderen hadden dus vandaag nog extra de tijd om te oefenen. Heel erg leuk om te zien dat ze allemaal mijn boeken gebruiken!
Ondertussen hebben we een poster gemaakt voor de kinderen van klas 2, waarop hulpmiddelen staan voor rekenen, schrijven en de kleuren. Hierbij hebben we ook opdrachten gemaakt. Waarschijnlijk gaan we volgende week beginnen met het spelend lesgeven.

27-03 Dinsdag
Vanaf deze week gaat Rens voortaan elke dinsdag mee naar GOF en Anna naar Jua.
Het was examenweek, best spannend voor zowel de leerlingen als voor ons. Er is een scheidingsmuur tussen de babyclass en KG2 + KG3. De kinderen zitten met zijn 2e naast elkaar en kijken gewoon bij elkaar af en er waren te weinig formulieren voor KG3. Erg rommelig dus, want nu kon KG3 geen examens maken. Per dag krijgen ze 3 toetsen, vandaag waren dat rekenen, taal en C.R.E (soort van godsdienst).
Bij het examen C.R.E schreef de juf gewoon de antwoorden op het bord. Zo was er een plaatje van een kruis en was de vraag; Is this a road or a cross? Er waren kinderen bij die ‘road’ opschreven.. Ook moesten ze het alfabet opschrijven en als ze naar rechts keken stond dit gewoon in grote letters op de muur. Dan nog schreven ze het alfabet helemaal verkeerd en moest ik ze dus uitleggen wat ze verkeerd deden. Sommige kinderen lopen heel erg achter, daar schrok ik eigenlijk wel van. Het lijkt wel alsof er geen aandacht wordt besteed aan de kinderen die achter lopen.
Vandaag had ik trouwens sjans van de leraar op school ‘you look smart’ (smart betekent hier mooi) en hij gaf mij zijn nummer haha! Vandaag afscheid van de leraren genomen aangezien ze vanaf volgende week 2 weken vakantie hebben.

Wooow we’re going on safari !!! 28, 29, 30-03 Woensdag, Donderdag, Vrijdag
Dag 1
Al om 3.30u opgestaan aangezien we om 4.30u hadden afgesproken met James (safariman). Hij kwam stipt om half5 aangereden in een mooi safaribusje. We zijn eerst wat water gaan halen bij de vader van James en hebben hierna in Mombassa de kaarten opgehaald voor het park. We hadden zelf koekjes en lolly’s meegenomen en mochten onbeperkt water drinken. Tijdens het halen van de kaarten zijn we even snel naar de wc gegaan en hebben we een beveiligster met een geweer een lolly gegeven. Dat zag er echt super grappig uit, een serieuze vrouw met een geweer in haar handen met een lolly in haar mond!
In Mombassa kwamen we langs de beroemde olifanten slachttanden die Queen Elisabeth heeft geplaatst tijdens haar bezoek aan Afrika. Verder heeft James nog een hoop verteld over Mombassa. Rond 9u kwamen we aan bij een souvenirwinkel vlak bij het park. Er stond nergens een prijs op dus je moest onderhandelen.
Rond 10u zijn we weer gaan rijden en hebben we onze 1e korte gamedrive gehad (Op geluk wilde dieren spotten) Bij binnenkomst van park ‘West’ zagen we gelijk veel antilopen/gazelles, aapjes/bavianen en verschillende soorten vogels. Rond 11.30u kwamen we aan bij Lodge Ngulia. Onze tassen werden gelijk overgepakt en het was een erg mooi hotel midden in de bergen. Je had goed uitzicht op de olifanten die rond liepen en het zonnetje scheen heerlijk. We hebben heerlijk geluncht en een duik genomen in het zwembad.
Om half 4 verzameld bij de parkeergelegenheid en om 4u waren we in park West. Hier zagen we overstekende giraffen, er stonden olifanten op een paar meter afstand en een zebra aan het eind van de weg. Veel dieren zag je niet aangezien het zo warm was. Helaas hebben we geen neushoorn gezien (die zie je alleen in park west), maar het landschap was prachtig. Er waren veel hoge bergen en het was vol met beplanting.
De big 5 zijn; Buffel, Olifant, Nijlpaard, Leeuw en Neushoorn.
Rond 6u kwamen we weer aan bij het hotel en gelijk zagen we iets heel bijzonders. Het personeel had een stuk vlees opgehangen en na 3 minuten zat er al een luipaard aan te knabbelen! Hij zat maar 10 tot 20 meter van ons vandaan. Verder hebben we bij het hotel voor onze neus nog een kudde olifanten en buffels bij het water gezien. Er kwamen opeens 2 hyena’s aangeslopen maar daar gebeurde verder niets mee. De olifant en buffel gingen bijna vechten, jammer genoeg net niet!
Voor het eerst een zacht kussen gehad, ik wou hem bijna meenemen.. heerlijk!

Dag2
Het is voor ons weer wennen om wakker te worden in een iets kouder weertje. James komt trouwens geen minuut te laat. Hij kwam echt precies om 7.00u aan! In de ochtend is het wat frisser dus heb je meer kans om de dieren te zien. Vanaf park West hebben we de Kilimanjaro gezien met sneeuw. Je kon op een punt de sneeuw gewoon naar beneden zien gaan door de wolken heen, echt super gaaf! Het is 40 minuten rijden van park West naar East.
Deze dag hebben we heel veel beesten gezien; Olifanten, zebra’s, struisvogels, bavianen, giraffen, buffels, pumba’s (everzwijnen), cheeta’s en een leeuw. De leeuw zag je bijna niet, hij lag voor een struik en je kon hem maar net op de camera krijgen. Er waren 3 cheeta’s die naar antilopen aan het kijken waren. We hebben een tijdje gewacht totdat er iets zou gebeuren, dit was helaas niet dus zijn we een stuk doorgereden. Bij terugkomst zijn we een stukje over het land gegaan, aangezien er een groot gat in de weg zat. We konden niet van de weg af aangezien er 2 andere safaribusjes voor stonden. Onze driver werd heel boos op de mannen en wij maar foto’s maken van de cheeta’s.
We hebben onderweg nog het skelet van een giraf gezien die er al 2 maanden lag. Hij was gedood door 10 leeuwen.
Tijdens onze safaritocht konden natuurlijk de liedjes van The Lion King niet ontbreken, dus met zijn allen heerlijk mee zitten lallen (medelijden gehad met de driver!).
Na de 1e gamedrive gingen we naar Mzima spring, een grote waterpoel. We kwamen opeens in een waterpoel waar een klein huisje in stond. Vanaf hier kon je onder water kijken naar de vissen en eventueel meer. Eenmaal uit het huisje kon je vanaf de steiger 3 krokodillen en een stuk of 7 nijlpaarden zien. Het was erg warm dus de dieren kwamen niet super ver uit het water. Wel super gaaf om gezien te hebben!
We zijn om 1u naar het nieuwe hotel gegaan in East, genaamd Voi Lodge. We hadden een super mooie kamer met ventilator, 2 wc rollen en uitzicht op olifanten. Hierna hebben we een duik genomen in de 2 zwembaden. 1 zwembad keek uit op de beesten en het andere zwembad was wat groter en er zat een barretje in het water.
Om 4u weer een 2e gamedrive gedaan. Bij terugkomst moesten beide James (safariman en driver) op het matje komen. Ze dachten dat het was omdat we een half uur te laat het park uit waren, maar dat was het niet. Een man uit het busje bij de cheeta’s had gezegd dat ze off road waren gegaan. Hiervoor staat de straf; 3 jaar geen safari! Beide James waren helemaal over de rooie, omdat ze uit moesten wijken voor de weg en de busjes en we niet off road gingen voor de cheeta’s. Morgen gingen ze uitzoeken wie er gelijk had. Ondertussen kwamen er een paar legerbusjes voorbij en we probeerden hier stiekem foto’s van te maken. ‘s Avonds nog met zijn allen op de steiger gezeten met uitzicht op de dieren. Terwijl we op onze kamer zaten, waren er in onze ‘achtertuin’ allemaal olifanten die je hoorde. Echt super gaaf.

Dag 3
Jammer, alweer de laatste dag van de langverwachte safari.
Tijdens het aankleden hoorden we mensen roepen ‘a lion is coming’. Snel aangekleed en hop naar buiten. Hier zagen we niets, dus we gingen maar eten.
Terwijl de rest eten aan het halen was kwam er een Engelse vrouw naar mij toe en vroeg of ze hier mocht zitten. Ik keek haar al raar aan en dacht.. wat moet zij nou? Begon ze ineens super hard te lachen, samen met nog 3 anderen. Wat bleek nou, had ze mij voor een andere Nederlandse vrouw aangezien met wie ze samen waren.
Tijdens het maken van mijn toast riep een vrouw ‘lion!’. In de verte zagen we een leeuw die aan het sluipen was naar de groep buffels. Erg gaaf om te zien, helaas heeft hij niet aangevallen. Wel super cool dat die dingen gewoon voor je hotel gebeuren!
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit zo vaak zo vroeg heb opgestaan.
We hebben tot 11.30u een gamedrive gedaan waarin we jammer genoeg niet veel hebben gezien. We hebben de olifanten, zebra’s en antilopen gezien. Ook nog een grote hagedis, slang en wat botten van een olifant.
Nog de sporen van een leeuw gevolgd maar helaas zonder resultaat. Glenn heeft een beeldige fotos gemaakt van een poepende struisvogel en olifant haha.
Op de terugweg zijn we langs een souvenirwinkeltje gestopt waar je krokodillen kon zien. Met zijn allen hadden we 1 krokodil gezien en na 5 minuten gingen Anna en Renée terug. De jongens en ik wilden eigenlijk nog wel verder kijken, dus we hebben nog een stukje gelopen. Ik wilde nog even bij de krokodil gaan kijken en vroeg aan de meneer die met ons meeliep of hij hem niet dichterbij kon halen. Hij maakte een gek geluidje, gooide takken en liet zijn slippers vallen. De krokodil kwam langzaam aan een stukje dichterbij en ineens zat hij op het land, nog geen 3 meter bij ons vandaan. Hij staarde mij met zijn grote ogen aan en ik was toen wel even bang
Dit was het einde van de safari, toch nog een goede afsluiter gehad. Het was echt super super gaaf!! Na een hobbelige rit van 2,5u weer veilig terug in ons hotelletje.

Samenvattend was de safari zeker de moeite en geld waard. We hebben 4 van de big 5 gezien en de hotels met hun uitzicht waren prachtig. Ook James als reisgids van Jawamu was heel leuk en hij vertelde heel veel. Kortom, een ervaring om nooit meer te vergeten!

• 31 Maart 2012 - 19:15

Je Vader:

Hallo Ellen, De examens verlopen anders als hier begrijp ik, heel veel geduld moet je wel hebben met de kinderen. Ik hoop dat deze week het je lukt om spelenderwijs de kids wat bij te brengen met de kleuren. Maar wat een avontuur heb je afgelopen 3 dagen mee gemaakt, ik ben wel een beetje jaloers op jou . Wij komen niet verder dan de Beekse bergen en jij hebt olifanten in de achtertuin gehad super gaaf.Leuke de foto's om te zien en alles zo dichtbij. Dit is inderdaad iets wat je nooit meer vergeet.
    Heel veel succes van de week en de groeten van mij en tot skype. Doei..............van je moeder moet ik dikke kus schrijven oké dan een hele dikke kus...........................

• 31 Maart 2012 - 19:57

Wilhelmien (Moeder):

He kleintje Nou ja na al deze belevenissen wel de grootste !
    Ook fijn even een meidendag shoppen en zonnen.
    Lijkt me inderdaad leuk als je kunt meemaken wat je voor het ingezamelde geld hebt gekocht en dat ze daar gebruik van maken.
    Ik zou in Afrika ook wel examen willen doen ! als alles voorgeschreven wordt. haha
    En Ellen niet te veel sjansen want Kenia is niet bij de deur. Jooooh
    Dan de onvergetelijke de Safari hele leuke plaatjes geschoten en wat jullie allemaal gezien hebben van olifant,zebra,giraf,aap,baviaan,leeuw,luipaard,cheeta,antilope,struisvogel,nijlpaard,slang,buidelrat,gazelle,krokodil,buffel,gier ik mis inderdaad de neushoorn nog Jammer.
    En die foto van de krokodil zo dicht bij is best wel eng! maar gelukkig niks gebeurd.
    En in dat resort was ook genieten.
    Lekker bedje en luxe badkamer heerlijk zwembad met prachtig uitzicht
    Het lijkt Sprang wel !
    Wordt je ook nog gezien als dubbelganger en 10 jaar ouder geschat,en dat allemaal in een paar weken tijd.
    Vroeg uit de veren maar voor wat hoort wat,daar heb je heel wat voor terug gekregen
    Ben benieuwd wat we terugkrijgen.
    Ellen geniet er nog van fijn weekend en tot hoeren en zien xxxxxxx

• 31 Maart 2012 - 20:58

Arianne:

Wat hebben jullie veel gezien in die paar dagen safari. Vooral de leeuw, cheeta en luipaard zijn erg bijzonder. Leuk dat je zo blij kunt zijn met wel 2 toiletrollen. Is het nu op school ook 2 weekjes vakantie, of blijven de kindjes daar en geven jullie dan les? Geniet nog van je laatste maand, ik lees het wel in je fantastische verslag. Doej, gr uit de Kets. Ps, mooie foto's van de safari.

• 01 April 2012 - 12:15

Susan-vriendin Rens:

Wauw Wauw Wauw!!
    Zo super gaaf!! Ben echt jaloers op jullie!!
    Xxx

• 01 April 2012 - 12:19

Tante José:

Wat een prachtige foto's, zo dichtbij, wel goed dat je even vermeldde dat de struisvogel aan het poepen was, ik kon het niet onderscheiden!
    Heel veel suuces en geniet er nog van
    lieve groet

• 01 April 2012 - 13:03

Peter Willy:

Hoi Ellen
    Wat een avontuur weer, wij zouden
    er bijna jaloers op worden.
    Maar je hebt er hard voor gewerkt om dit allemaal mogelijk te maken.
    Geniet er nog van want voor je het weet zit je weer op school of werk
    het gewone Sprangse leven.
    Groetjes Peter-Willy

• 01 April 2012 - 15:13

Jan En Gerda:

Geweldig Ellen zoals het daar is. Iedereen hier is stik jaloers maar vinden het heel fijn voor jou. Maar dat jij het wil zien als die beesten elkaar aan het afmaken zijn kan ik me niet voorstellen, je hebt toch altijd medelijden met de kleinste. Geniet er nog maar van want voor je het weet moet je weer naar huis.

• 01 April 2012 - 15:53

Ouders Anna-Lieke:

Wat een leuk verslag schrijf je weer. Geweldige foto's. Wel bijzonder he, al die dieren zo dichtbij.
    Edward en Marjolijn.

• 01 April 2012 - 17:25

Marian:

Hee die Ellen
    Wat een verhalen zeg geweldig om dit allemaal mee te maken.
    Prachtige foto's geniet er nog maar lekker van dat heb je zeer zeker verdiend want je je zit weer zo in Sprang citty.
    Groetjes xxx Marian

• 01 April 2012 - 20:28

Buurvrouw Maria:

Hoi Ellen, Zojuist heb ik weer eens eventjes je laatste verslagen gelezen. Het is nog steeds een mooi avontuur daar he. Maar ook al veel moois van natuur beleefd. Safari is schitterend geweest met de beesten die je gezien hebt. En ook de Kilimanjaro gezien met zijn (nog) witte top. Ga je hem nog beklimmen???
    Over een maand zitten Kees en ik ook in Afrika maar dan aan de westkust (Namibië/Botswana). Het is een mooi werelddeel met hele mooi mensen.
    Geniet nog fijn en succes met het project. Houdoe, Kees en Maria

• 01 April 2012 - 20:30

YvetteEvaLinMarcel:

Hoiii,

Wauw wat gaafd alles zo van dichtbij te zien en te beleven.
    Superverhaal en vet-cool die foto's van jou en jullie.
    Veel plezier met de kindjes, leuk dat je kindjes zo iets kan leren.

Eva-Lin heeft zaterdag haar B- diploma gehaald.
    Ze deed het supergoed en nu gaat ze donderdag oefenen voor C.

Ik ga weer stoppen tot de volgende keer
    Groetjes Yvette Mertens
    Eva-Lin & Marcel

• 02 April 2012 - 13:52

Wouter:

Ellieoow,

Ik had geen bakkie koffie of pilsje nodig bij het lezen van je verhaal, je schrijft echt leuk en vlot!

Je hebt hele mooie foto's geplaatst. Wat een spannende safari heb je gemaakt:) Leden van 'The Big Five' voor je hotel, het moet niet gekker worden. Een echte krokodil op 3 meter afstand is echt eng!!!

Heel veel plezier de komende tijd.

Ps. Gave plee op je Facebookprofiel haha.

Groetjes Wouter.

• 02 April 2012 - 15:31

Rien & Corry:

Hoi Ellen,
    Elke keer kijken we uit naar je verhaal en zijn we benieuwd naar de spannende dingen die jullie beleven. We liggen in een deuk als je iets spannends verwacht en dat het dan "HELAAS" niet door gaat. Ondertussen hebben jullie daar wel mooi een leerzame en boeiende stage. Geniet van alles en hou ons op de hoogte, want hier op de Hogevaart is het allemaal een beetje "pole pole".
    Rien en Corry

• 02 April 2012 - 17:37

Ouders Van Renée:

Hoi Ellen,
    Wat heerlijk om weer een verslag van je te lezen! De safari was echt een onvergetelijke ervaring voor jullie! Super dat jullie dit mee hebben gemaakt! Wij verheugen ons ook heel erg op volgende week! Mogen wij ook op avontuur!! We hopen je daar snel te zien!

groeten Ton en Anneke

• 03 April 2012 - 06:14

Ouders Rens:

Hallo Ellen

Wat een geweldige mooie week hebben jullie gehad,en echt super leuke fotos. Hier
    zal je nog lang met veel plezier aan terug
    denken
    Groetjes Germa en Janneman

• 04 April 2012 - 11:44

Karolien Hamers:

Hoi Ellen,
    Wat een super ervaring die safari.
    Mooie foto's, echt een mooie omgeving.
    De goetjes, op naar het volgende verslag Karolien

• 06 April 2012 - 07:36

Ouders Glenn:

Jamboooo Ellen,

Leuk verslag weer hoor! Mooi zo'n Safari hé, pakken ze je mooi niet meer
    af, zoals al jullie belevenissen. Mooie foto's trouwens, zelfs de poepfoto's zijn grappig :D.

Fijn weekend!!

Grt.Ad en Nelly