Week 3 ; Nieuw rooster, Juf Ellen, Vol ideeen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Week 3 ; Nieuw rooster, Juf Ellen, Vol ideeen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Week 3 ; Nieuw rooster, Juf Ellen, Vol ideeen

Door: ellenvankuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

25 Februari 2012 | Kenia, Watamu

20-02 Maandag
Rond 10.30u aangekomen op stage en een uur lang was opgevouwen. Hierna nog even naar de kleine kinderen geweest om te spelen en we hebben hier bonen met rijst gegeten, heerlijk! Rond 12.30u kwamen Cocky en Jopy aan op onze stage en zijn we samen naar Nicole gegaan. Een vrouw die vaak op het kantoor zit zei tegen Cocky; Ze zijn overal inzetbaar en doen echt super goed hun best! Ze was echt vol bewondering over ons aan het praten. Paul zou er rond 12.00u zijn maar kwam om 14.00u aan (Keniaanse tijd). We hebben met zijn allen rond de tafel gezeten en we hebben het rooster besproken. Cocky legde uit dat wij hier zijn voor de kinderen en we mochten zelf aangeven welke dingen we wilden doen; Lesgeven, huiswerk nakijken, spelen met de kleintjes, activiteiten doen met de kinderen in hun pauze.

21-02 Dinsdag
Vandaag de eerste keer het nieuwe rooster uitproberen! Toch dezelfde tijd als Rens en Anna uit bed, maar op het gemakje ontbeten enz. Ons nieuwe rooster begint om 10.00u en eindigt rond 16.00u. Glenn en ik gingen rond 9.15u met de Matatu mee. Op een gegeven moment zaten we met 24 ipv 14 man in de Matatu. Dat was echt super warm en krap!

Om 10.00u kwamen we aan en liep Paul met ons mee naar klas 3, waar we mee spelletjes gingen doen. Het was net tijd om Porage te eten en ik vroeg of ik mee kon helpen. Ze zeiden dat ik de Porage voor de kinderen in kon schenken. Ik heb eerst met een grote zeef er doorheen geroerd en toen gingen alle kinderen in 1 lange rij staan. Ik was steeds omsingeld door kinderen en kon nog maar net de pap inschenken. Heel vaak zeiden de kinderen; ‘Thank you miss’. We hebben nog wat met de leraren gekletst en hierna zijn we even wat water gaan drinken. Nog even een speeluurtje met de kleintjes doorgebracht en hierna ugali met spinazie gegeten. Het smaakte nu al wat beter, aangezien ik er veel saus doorheen had gedaan.

We hebben nog wat door GOF gelopen en om 13.30u hadden we afgesproken met de lerares van klas 3. Bij aankomst maakten we kennis met de klas en legde de lerares uit wat de bedoeling was. Ik mocht huiswerk op het bord schrijven en aanwijzingen geven als ze iets niet snapten. Ik heb eerst ‘social studies’ gegeven en daarna ‘rekenen’. De kinderen moesten alles overschrijven en daarna ging ik het samen met de lerares controleren op spelfouten. Ze moesten de opdracht ’s avonds maken. Er zaten 2 kinderen in de klas die moeite hebben met Engels en het huiswerk daarom door de lerares wordt nagekeken. Na het opschrijven van huiswerk was het tijd voor een pauze en gingen de kinderen allemaal liedjes zingen voor ontspanning. We hebben met zijn allen ‘If you’re happy and you know it clap your hands’. Glenn mocht les geven over het zorgen voor planten. De kinderen gingen klappen toen hij voor de klas ging staan. Heel erg leuk om te zien en de kinderen deden erg goed mee. Toen de les klaar was mochten de kinderen gaan en hebben we met de lerares de nageschreven les van Glenn nagekeken op spelfouten. Vandaag was een iets andere dag dan normaal zei de lerares, omdat ze van 15.00u tot 16.00u een speciale les hadden.
Om 15.00u verzamelde klas 1, 2 en 3 zich op het speelplein. Glenn en ik stonden tussen de kinderen en toen schoof ineens een kindje een stoel achter mij. Ze zei dat ik mocht gaan zitten en ik vond het maar raar. Hoezo gaat zij een stoel voor mij halen terwijl ze zelf kan zitten? Dit is gewoon de cultuur hier, de kinderen halen een stoel voor de leraren. De kinderen gingen eerst een liedje zingen met zijn allen en hierna kregen ze een versje uit de bijbel geleerd. Het viel wel op dat de kinderen moeite hebben met het onthouden van de zinnen. Ondertussen waren 2 meisjes in een schriftje aan het bladeren en ineens werd 1 meisje met een bamboestok op haar handen geslagen. Glenn en ik dachten dat hij per ongeluk in haar gezicht had geslagen, want ze kroop helemaal naar binnen en begon te huilen. We schrokken er wel even van, aangezien we dit nog niet hadden gezien en dit voor ons totaal niet normaal is.
Tijdens het versje zaten er wel 4 kindjes in mijn nek te kietelen, onder mijn stoel te prikken en waren zich aan het verstoppen. We waren lekker aan het geinen en toen kwam de leraar met de stok aan en alle kinderen vlogen weg. Rond 15.30u zijn we naar huis gegaan.
Wat een super dag! Al helemaal zin in de rest van de week :D

22-02 Woensdag
Vandaag konden we eigenlijk uitslapen, maar de schoonmaaksters stonden om 9.00u voor onze deur te kibbelen. Ik ben trouwens vergeten om te zeggen dat ik al minimaal 2 weken op Nutella wacht. 2 weken geleden zagen we een pot in de supermarkt staan en aangezien ik niets lust was dit voor mij een meevaller. Helaas, hij is nog steeds niet gesignaleerd, maar we blijven met hoop naar de supermarkt gaan. Tijdens het opvouwen van de was zat er ineens een joekel van een beest naast de wasknijper. Volgens mij was het een soort sprinkhaan, echt zo’n vies beest!
We hadden afgesproken met Leakna, Renée en Jopy om langs te komen op Hearts. Er kwam een tuktuk voorbij die ons voor 1000 shilling naar Malindi wou brengen. We wilden 500 betalen, maar hij ging niet voor minder dan 800. We liepen door en toen werden we omsingeld door 3 tuktuks. Er was er 1 die ons voor 600 shilling weg wou brengen. We hebben langer dan een half uur in de tuktuk gezeten en genoten van alles om ons heen.
Het viel me nu eigenlijk pas op hoe mooi de natuur hier is. Als je in Nederland een rondje rijdt dan zie je alles helemaal bebouwd en hier staan er zoveel mooie bomen/planten. Het leeft hier ook de hele dag door, de hele dag door zie je mensen met elkaar praten en bezig zijn. Het begint met ook steeds meer door te dringen dat wat ik al heel lang wil (naar Afrika) nu echt uitkomt. Daarom probeer ik zoveel mogelijk te genieten en positief naar dingen te blijven kijken.
Onderweg kregen we een sms’je van Renée: ‘Na het vliegveld bij de witte bordjes het straatje in’. We waren natuurlijk weer veel te ver doorgereden want er stonden overal witte bordjes. Uiteindelijk kwamen ze daar met zijn 3e aan en zijn we naar Hearts gegaan. We hebben Mama Suzan gezien en een paar kinderen. Het is leuk om te zien wat voor contact ze met de kinderen hebben. Ze werken en slapen natuurlijk daar, dus dan bouw je een hele andere band op dan wanneer je na 15.00u weer naar huis gaat. Even een rondleiding door het gebouw gehad (Wow wat was de kamer een rommeltje haha, je kon zien dat er vrouwen slapen). Renée heeft trouwens van haar gesponsorde geld een computer gekocht voor de kinderen en ze gaat ook nog een schommel kopen. De computerlessen op school zijn te duur, dus kunnen ze nu thuis computerles volgen. Nog lekker wat gekletst in de schaduw, een film van de lama’s geleend en weer op naar huis! We reden naar huis in een safari express, waar ze het liedje Dragos la din tei op zette van Ozone. We waren een beetje aan het meezingen, maar na de 3e keer luisteren waren we hem toch wel beu, want ze bleven hem maar opnieuw draaien. Zaagmans is langs geweest, heerlijk gevoel!

23-02 Donderdag
Vandaag kwamen we om 10.00u aan en waren de kinderen van klas 1, 2 en 3 buiten aan het spelen. Ze waren een waterspel aan het doen waarbij er een bak met water stond, lege flesjes drinken en een bekertje. De kinderen moesten zo snel mogelijk naar de bak met water lopen, een leeg flesje vullen met het bekertje en daarna naar de finish rennen. Hierna deden ze een soort van estafette, waarbij de kinderen in 4 groepen verdeeld waren en ze steeds een stok door moesten geven.
Ik heb een aantal meiden ontmoet en ze hadden de camera ontdekt. Even uitgelegd hoe het werkte en ze maakten allerlei foto’s van elkaar. We hebben ook nog gezien hoe vrouwenvoetbal in Kenia gaat. Alle meiden renden op de bal af als een kluitje, vallen, opstaan en weer doorgaan. Toen het begon te regenen zijn ze gestopt en gingen de leerlingen Uji halen.
We hoorden wat gejank en dachten dat het een kindje was. Toen we dichterbij het geluid kwamen zagen we 7 hondjes tussen een berg met schoenen zitten. Na het buiten spelen zijn we naar de kleine kinderen gegaan. Lekker een uurtje met ze geschommeld, gezongen en knuffels op elkaar gestapeld. Na het spelen was het weer tijd voor eten; pasta pennen met erwten, wat een luxe.
Met Massi (huismoeder) de was gedaan en ze vertelde dat ze 3 broers had en ook kinderen. Deze kinderen zag ze maar 1x in de maand en de rest van de tijd was ze op GOF. Ik vroeg aan haar of ze ook wel eens met de kinderen van GOF een dagje weg ging, bijvoorbeeld naar het strand. Ze zei dat de kleintjes nog nooit naar het strand zijn geweest, aangezien het er te zonnig is en er natuurlijk geld moet zijn. Het lijkt mij een leuk idee om parasollen, zonnepetjes, handdoeken te kopen, zodat ik de kinderen en hun huismoeders (4) mee kan nemen voor een dagje strand. Zo zijn zij er ook een keer uit, want anders komen ze niet snel buiten GOF. Massi vroeg hoe het weer in NL was en we vertelden dat het vorige week had gesneeuwd en het nu nog erg koud was. Verder hebben we uitgelegd hoe het strand er bij ons uit ziet; bruin zand en donkerbruin/grijs water. Ze moesten heel hard lachen, want ze kennen natuurlijk alleen de supermooie stranden van hier. We hebben afgesproken dat we de volgende keer foto’s van NL meenemen, dus bijvoorbeeld van molens, het strand, de wegen, het weer enz. Het lijkt Glenn en mij leuk om een dag te organiseren die in het teken staat van NL. Met allerlei liedjes en dansjes die typisch Nederlands zijn (vogeltjesdans), oud Hollandse spelletjes (koekhappen, zaklopen) en les te geven over Nederland met foto’s er bij.
Even met Glenn aan de super saaie en lange schoolopdracht gewerkt. Vanavond gaan we de Lama’s kijken, dus dat wordt lachen! De jongens hebben tot nu toe trouwens elke avond minimaal 1 liter bier op. Ze gaan proberen het 3 maanden vol te houden.

24-02 Vrijdag
De dag begon goed, Glenn en ik zaten voorin in de Matatu. Er wou een piki piki naar rechts en stak zijn hand uit. De Matatu scheurde en toeterde er voorbij, het scheelde echt maar een haartje of we hadden een ongeluk. Het is trouwens maar goed dat de verkeerspolitie zijn werk hier niet goed doet. Ik denk dat ze alleen al rijk zouden worden van het bumper kleven.

Vandaag begonnen met het spelen op de speelplaats. De meiden hadden mijn blonde lokken ontdekt en voor ik het wist gingen er wel 15 handen door mijn haar. Aan alle kanten waren ze vlechtjes aan het maken, haartje voor haartje bekijken (zo’n gevoel dat je hebt bij het controleren van luizen) en ik was aan het eind al mijn speldjes en elastiekje kwijt.
We gingen even wat kletsen met de leraren en vroegen wat de kinderen voor spellen aan het doen waren. Al een aantal dagen zijn de kinderen aan het voetballen, waterspellen aan het doen en een soort estafette aan het houden. De lerares legde uit dat komende woensdag een soort scholentoernooi is georganiseerd. De kinderen gaan naar een bepaalde plaats (sorry naam vergeten) en als ze winnen mogen ze naar Gede. Als ze daar winnen mogen ze weer naar een andere school. We vroegen of we misschien mee mochten en de leraren vonden het een super leuk idee. Glenn en ik willen spandoeken maken en misschien een soort van klein presentje voor aan het eind van de dag.

Ik wil binnenkort even met de manager apart gaan zitten over het invullen van mijn sponsorgeld. Ik wil het geld echt voor de kinderen besteden, aangezien GOF al erg veel wordt gesponsord door Italianen (denk aan medicijnen en het bijbouwen van ruimtes). Zo wil ik de kinderen meenemen voor dagjes weg, activiteiten organiseren en informeren over schoolgeld / uniformen enz. De huismoeders hebben ook een gezin, maar die zien zij maar ongeveer 1x in de maand. De rest van de tijd zijn ze 24/7 op GOF. Ik wil met de manager gaan kijken wat er mogelijk is om ook iets voor hen te regelen.
Vandaag hebben we weer huiswerk nagekeken en ik mocht Swahili’s huiswerk opschrijven. Het was zo gek, aangezien je heel onnatuurlijk schrijft. Zo is het heel gewoon om de M L K achter elkaar te zetten. Het nieuwe rooster bevalt super goed. We hebben nu echt het gevoel dat we de dag nuttig besteden en het personeel vraagt nu ook aan ons of we mee willen helpen met dingen.
Rond een uurtje of 17.30 kwamen Leakne en Renée op bezoek om een stapje te wagen in ‘Come Back’. Het was eerst wat rustig, maar we gingen al snel de dansvloer op. Wat moves laten zien zoals de shuffle, heggenschaar, limbodansen en natuurlijk de polonaise. Ook nog een Italiaan gezien waarvan we overtuigd waren dat hij homo was, aangezien hij zo met zijn sjaal stond te zwieren en zijn haar een model had uit de jaren 50. Later bleek hij toch een vrouw te hebben.. Nog steeds flabbergasted hoe het kan. Rond een uurtje of 2 naar bed gegaan en wat nagekletst. Dit keer geen afterparty verhalen. Renée had wel wat last van bultjes zei ze, maar het leek niets ernstigs.

25-02 Zaterdag
Vandaag geprobeerd om uit te slapen, maar Anna en ik werden al rond 9.00u wakker van een krijsende baby aan de andere kant van de kamer. Hierna toch weer lekker in slaap gesukkeld.
Eenmaal uit bed zei Renée dat de bulten nu wel heel erg waren en ook jeukten. We keken en heel haar lichaam zat vol met rode bultjes. We vertrouwden het niet en besloten om naar het ziekenhuis in Watamu te gaan. Daar aangekomen bleek het een allergische reactie te zijn op haar antibiotica (van de bulten in haar nek vorige week). Daar ging ze weer, een injectie in haar hand en een zalfje. Ze zei zelf al dat ze het nu niet zo erg vond als de vorige keer. Hopelijk helpt de injectie en de zalf. Ze moet nu in de schaduw blijven, dus we verzetten de plannen voor morgen om te gaan snorkelen. We hebben besloten om naar de Gede Ruines te gaan en de vlindertuin. Hopelijk gaat het morgen beter en kunnen we het weekend toch nog goed afsluiten!

  • 25 Februari 2012 - 20:29

    Moeders:

    He lel
    Mijn elastiekjes(elasieken) worden aangetrokken door het lezen van jou verhalen wat kun je toch leuk vertellen!
    Het is echt genieten.
    Kind wat ben je toch bijzonder Geniet van alle dingen die op je pad komen maar dat zal je zeker doen het is weer heerlijk

  • 25 Februari 2012 - 21:11

    Je Vader:

    he die Ellen wat een verhaal, je zou goed een boek kunnen schrijven over je stage.
    Leuk dat jullie nu wat meer nuttige activiteiten kunnen doen met de kinderen. Veel succes de komende week, ook met NL dag groeten uit Sprang
    Doei..............

  • 25 Februari 2012 - 21:37

    Moeders:

    Das echte stof !!!!

  • 26 Februari 2012 - 09:32

    Ouders Glenn:

    Hoi Ellen,

    Weer een leuk verslag deze keer doe je goed! Hopelijk komt de Nutella snel binnen voor je. Zo te lezen komen jullie je tijd goed door! Fijn dat je nu iets meer met de kids mag doen.

    Grt.Ad en Nelly

  • 26 Februari 2012 - 12:15

    Hoi Ellen:

    Wat een prachtige verhalen, ze geven een goed beeld waar je zo allemaal mee bezig bent.
    En juffr. volgens mij beheers je de engels taal helemaal vooral als je het ook nog mag schrijven!wat een mooi ervaringen
    geniet ervan
    lieve groet José

  • 26 Februari 2012 - 14:41

    Susan- Vriendin Rens:

    Leuk om te lezen zeg! Gaaf dat jullie nu ook les mogen geven!
    Pas wel op de jongens met al dat bier haha. Ik zag ze al kokosnoten plukken:P
    Veel plezier weer deze week! Xxx

  • 26 Februari 2012 - 19:14

    Marian:

    Hee Ellebel
    Wat een leuke verhalen je hebt het echt naar je zin geniet ervan meis.
    Leuk dat ik je begin van de week even gesproken heb.
    weer een fijne week met je kids.
    Groetjes xxxx Marian

  • 26 Februari 2012 - 19:54

    Evi:

    Hee lief nichtje,
    Echt super leuk om al je verhalen te lezen. Wat schrijf je leuk zeg! Echt super leuk wat je allemaal mag doen. Het is echt een ervaring die je nooit meer zal vergeten. Heel veel plezier en succes nog!
    Liefs Evi.

  • 27 Februari 2012 - 08:20

    Rob:

    Heee zusje,
    Echt weer een super gaaf verslag!! Ik zit hier met een big smile je verhaal te lezen over wat je allemaal meemaakt en wat je van plan bent om te doen voor de kinderen daar. Ik spreek je snel weer op skype!!! Groetjes vanuit het al weer iets warmere Nederland.
    Dikke kus je broer.

  • 27 Februari 2012 - 10:31

    Peter-Willy:

    Hoi Ellen
    Wat een geweldig verhaal weer.
    Wij genieten er steeds weer van.
    Het is leuk om te horen dat jij het goed naar je zin hebt.
    Heel veel succes en geniet ervan.
    greotjes Peter-Willy

  • 27 Februari 2012 - 19:59

    Nel:

    Ha die Ellen, bedankt voor 'desupersaaieenlangeschoolopdracht'. Jouw verhalen zijn natuurlijk ook veel leuker om te lezen.

  • 28 Februari 2012 - 14:34

    Opa En Oma:

    Hallo Ellen we vinden het heel leuk dat je gezien hebt hoe ze een koe en geit slachten!!!
    Je hebt het goed naar je zin zo te zien en te lezen.
    En je moet maar eens naar de binnenlanden gaan om te zien wat daar te beleven is.
    Wij zijn even bij Rob op de verjaardag ,maar hij is er helaas niet,Heeeel veeel Groetjes en tot Horen Oma en Opa

  • 28 Februari 2012 - 15:29

    Ellen:

    Hoi lieve mensen,
    Ik wil even zeggen dat ik al die berichtjes echt SUPER vind. Vanaf nu begin je toch echt wel te beseffen dat je nog 2 maanden weg bent, dus zulke berichtjes doen je dan echt goed. Sorry voor de nogsteeds lange verhalen, maar ja je maakt ook zoveel mee! Heel veel kusjes van mij :)

  • 28 Februari 2012 - 20:56

    De Buurtjes:

    Hee Ellen,
    Even tijd genomen om je verslagen eens te lezen en de foto's te bekijken. Het is maar goed dat we pensionarissen zijn. Zoveel te lezen en te zien. Heel mooi en byzonder allemaal. Eerste maand zit er al weer op! Succes voor de rest van de tijd.
    houdoe, Kees en Maria

  • 28 Februari 2012 - 21:22

    Carla (kw1c):

    Hoi Ellen,

    Wat een heerlijk lang verslag. Jij schrijft zo beeldend dat ik het zo voor me zie. Leuk om jou van een afstand te volgen en te lezen dat je droom (Afrika bezoeken) uitkomt.

    Heb het goed en geniet,

    Groetjes,Carla

  • 29 Februari 2012 - 15:58

    Styn:

    Hey Ellen!
    Leuke verhalen joh! Zo te lezen zit je op de goede plaats waar je mooie herinneringen op kunt bouwen. Veel plezier en succes nog verder, ik hou je verslagen in de gaten, haha!

    x Styn

  • 29 Februari 2012 - 16:54

    Ouders Van Renée:

    Hoi Ellen,
    Wat heerlijk om weer je verhalen te lezen. Je hebt echt talent!
    Je bent al net zo dol op Nutella als Renée. Die lust er ook wel pap van! Hopelijk wordt het weer snel geleverd in de winkel.
    Lief dat jullie je programma van het weekend hebben aangepast voor Renée.
    Daar was ze erg blij mee. Gelukkig gaat het weer veel beter met haar.
    Kunnen jullie alsnog lekker gaan snorkelen!!! Geniet ervan!
    Lieve groeten Anneke en Ton

  • 29 Februari 2012 - 22:54

    Arianne:

    Nou Ellen, dan is het er eindelijk toch van gekomen. De plannen wat betreft het lesgeven e.d. Aan de kindjes. Het is erg leuk om je belevenissen te lezen, ga zo door. Ik hoor natuurlijk al het een en ander van je moedertje, die vol trots al vanalles verteld. Geniet nog met volle teugen en ik hoop dat je een mooi doel vindt voor je sponsorgeld. Gr. En een dikke knuffel.

  • 01 Maart 2012 - 08:10

    Patricia (VSO):

    Hoi Ellen, wat leuk om al je verhalen te lezen en een beeld te krijgen hoe jouw dagen eruit zien. Je enthousiasme straalt ervan af. Veel succes en zorg goed voor jezelf!

    Patricia

  • 20 Maart 2012 - 15:45

    Ruud En Jolanda:

    Hoi Ellen

    Hoe gaat het met je?
    Wat kun je dat toch goed die verhalen schrijven echt mooie, en wat heb je veel mee gemaakt.

    Geniet er van

    groetjes kus Ruud en Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Lieve familie en vrienden, Erg leuk dat jullie even een kijkje komen nemen. De komende weken zal ik leuke verslagen gaan maken om aan jullie te laten weten hoe het in Azië gaat. Berichtjes zijn altijd welkom, graag zelfs! Heel veel groetjes, Ellen

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 144175

Voorgaande reizen:

19 Februari 2017 - 31 Mei 2017

Rondreis Azie

15 November 2014 - 03 Januari 2015

Thailand

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Kenia

Landen bezocht: