Ervaringen eerste dagen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu Ervaringen eerste dagen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Ellen Kuijk - WaarBenJij.nu

Ervaringen eerste dagen

Door: ellenvankuijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

04 Februari 2012 | Kenia, Watamu

1 februari, 1e dag
Na de superleuke suprise party weer om 04.15u opgestaan om vervolgens naar schiphol te rijden. Eenmaal aangekomen gingen we gelijk de koffers afdroppen. Natuurlijk, heb ik weer.. de 1e koffer was 22 kilo en de 2e koffer was 25.5 kilo. De vrouw had geen zin om moeilijk te doen dus mocht ik toch al mijn rotzooi meenemen. Na een half uur besloten we om te gaan. Ik keek mijn grote vriend aan(papa) en gelijk moesten we huilen. Dit ging nog wat worden, 3 maanden zonder mijn vertrouwde gezin. Na het afscheid nemen was het zover. Daar gingen we dan, 6 avonturiers op weg naar Kenia.
De vlucht van Nederland naar Nairobi ging erg snel. Langs de douane, koffers ophalen,het vliegtuig instappen waren super goed gegaan. Helaas zat ik als enige 2 rijen voor de rest. Gelukkig was de man naast me erg spraakzaam en ging de tijd snel door Johnny English en Gooische vrouwen. Na 7.5u aangekomen in Nairobi, wat een verschil. De stewardessen hadden ineens bruine benen. Met een klein vliegtuigje vlogen we naar Mombasa in 1 uur. Buiten stond Cocky (De vrouw van Kenya Xperience!) ons op te wachten. Het was in de 20 graden en benauwd, gek als je bent vertrokken met -3. Een meneer begon vrijwillig met het inladen van onze koffers en vroeg hierna om geld, dit was wel even wennen.
Om 1.00u reden we naar Kilifi, wat was dit onwerkelijk. We reden links, telkens als er ingehaald werd was je bang, mensen waren hun afval aan het opstoken (ze kennen hier geen vuilnisbelt. Het eerste wat door me heen ging was ‘Oh nee he, moet ik hier 3 maanden vertoeven’. We kwamen aan bij het WaterGate hotel, waar ik met Renée op 1 kamer sliep. De 2 zware koffers naar de 2e verdieping gesjouwd en bij binnenkomst op onze kamer werden we gelijk verrast door een KAKKERLAK! Je kent meiden.. Gillen alsof het leven er vanaf hangt haha! Aan het eind van de avond waren we toch wel gewend aan de mieren op de muur, kakkerlakken op de grond en krekels die je hoorde. Het hotel is niet luxe maar het bed lag wel lekker. Voor de eerste keer in de klamboe is wel super gek! De eerste ervaringen in Afrika waren voor mijn gevoel goed.

2 februari, 2e dag
Om 8.00u opgestaan om te ontbijten. Je bent ongeveer €1.50 kwijt voor ontbijt, €2.00 voor een uitgebreide lunch en €2.00 voor avondeten, alles inclusief drinken. Na het eten liepen we Kilifi in. We gingen door krottenwijken, zagen soldaten met geweren rondlopen, Massai stammen, Keniaanse dieren, echt zo leuk om de verschillen te zien! We hadden een curus Swahili gevolgd bij Evelyn (een Afrikaanse vrouw die werkt voor Kenia Xperience!) Toch wel leuk om meer zinnen te leren dan Hakuna matata. Na de cursus gingen we naar het strand waar een super leuk tentje zat. Een geweldig uitzicht, leuke muziek, echt zwaar genieten. In het begin liepen we nog onwennig en nu voelden we ons al meer op het gemak. Bij het hotel vroegen we om wcpapier. Ze begrepen er niets van, dus dacht ik dat het slim was om het uit te beelden hoe je je billen afveegt. Die man moest heel erg lachen, maar hij kwam naderhand wel met wcpapier aan! Wat gebaren wel niet kunnen doen. ’s Avonds geYousseft (spel dat we van Renée hebben geleerd, echt heel leuk). We hebben 2 nederlandse meisjes leren kennen (Jopy en Esther). Nu lekker slapen, morgen naar mijn stage kijken. Het begint al te kriebelen als je alle kinderen op straat ziet zwaaien en ‘Jambo’ zeggen.

3 februari, 3e dag
Vandaag naar de Orange winkel gegaan voor een USB kaartje in de laptop, geld gepind en op naar de stageplekken. Een heel verschil tussen Kilifi en de weg naar Watamu. Als eerste gingen we Leakna, Renée en Jopy afzetten bij Hearts Childrens home in Malindi. De kindjes zaten in de schaduw onder een boom. We zijn hier een uur gebleven en toen gingen we naar het hotel. De plek Watamu is veel touristischer en we zagen dus veel meer blanken (Italiaanse) mensen. Vanaf het hotel kun je het strand zien, we keken onze ogen uit, het was zo mooi! We zijn even naar het strand gelopen en hebben de oceaan gezien.
Hierna zijn we naar ‘God our father home for needy children geweest’. We hebben kennis gemaakt met Paul (manager van onze stageplek) en hij was erg vriendelijk. We hebben informatie gekregen over wat we mochten doen en een rondleiding gehad. Er zijn 115 kinderen die allen hun eigen ‘moeder’ hebben. Je hebt een boerderij, schooltje, grote speelplaats, keuken, eetplek, bibliotheek en nog meer. De eerste indrukken van de stage zijn echt super leuk. We hebben al met een tuktuk en matatu gereisd. Vanaf maandag staan we er alleen voor, best spannend. Het is nu 35 graden, vanavond lekker pizza eten en spelletjes spelen.
Pole (sorry) voor de grote lap tekst, maar in het begin heb je natuurlijk veel indrukken en wil je alles vertellen. De volgende keer zal ik wat korter schrijven. Asante sana (heel erg bedankt)

• 04 Februari 2012 - 10:55

De Van Kuijkjes:

He Ellen
    Wat leuk om dit verhaal te lezen.
    En wat heb je al veel indrukken opgedaan.
    Fijn dat de vlucht goed is gegaan en alles erom heen .
    Je leert de taal Swahili snel !!!!
    De temperatuur zal inderdaad wel erg warm zijn maar ja dat went misschien ook wel.
    Wij wensen je veel succes Maandag en zijn erg benieuwd naar de eerste geschoten plaatjes.
    Een heeeeeele vette kus uit Sprang die is zo lekker

• 04 Februari 2012 - 11:02

An:

Hee Lel!!
    Jezus, dat weer! Daar is t gewoon 40 graden warmer dan hier man!
    Niet normaal!
    Maargoed dat je dat reisdagboek van je bij hebt, want daar stond ook iets in over insecten toch ;)?!
    Ga genieten van je weekend, doe ik ook namelijk hihi :)! En heel veel succes maandag!!!
    Dikke kuss An

• 04 Februari 2012 - 13:16

Arianne Van Dommelen:

Het is al een hele belevenis in die paar dagen. Je zit op een mooie plek heb ik gezien, lekker aan het stand. Tip voor mieren op de kamer, ze houden niet van deodorant, dus sprayen maar. Ik ben benieuwd naar je verder ervaringen. Doedels uit de Kets

• 04 Februari 2012 - 14:12

Hoi Ellen:

Leuk om je zo te volgen en de taal te leren!het vertaal kan nooit te lang zijn hoor! lieve gr
    Tante José

• 04 Februari 2012 - 15:09

Liz:

Hee lieve ellen.
    Wat leuk om je verhalen te lezen en fijn dat je het naar je zin hebt!
    Succes en geniet ervan! X

• 04 Februari 2012 - 15:53

Peanut:

Hee Ells! Leuk verhaal.. we hebben 'm toen straks met alle collega's gelezen ;) raad eens hoelaat we klaar waren?!.. nou half 5!! Da valt dus reuze mee, haha. Ik ben wel heel benieuwd naar foto's.. pff ik wil ook zon!! Geniet er maar van. T lijkt me wel echt heel vreemd als je die massai stam tegen komt, of die mensen met soldaten.. wel een hele vette ervaring. Veel liefs, vanuit mn kamertje in nederland waar de verwarming op sambal staat

• 04 Februari 2012 - 16:12

Marielle:

Hee Ellen,
    Mooi verhaal dat je hebt geschreven!
    Heerlijk zeg, dat weer! Om jaloers op te zijn, hihi.. Mooi dat je het verder al naar je zin hebt! Ik ben benieuwd hoe het maandag gaat op stage, iig veel succes!
    Geniet nu nog maar lekker van het zonnetje ;) ! xx

• 04 Februari 2012 - 18:11

Michael:

Nou het mag best weer zo lang hoor. Ik moet ook zeggen dat je heel erg goed schrijft! Leest lekker weg. Heel veel plezier nog daar. gr Michael

• 05 Februari 2012 - 02:54

Kim:

Leuk om je eerste bevindingen te lezen!! Ga zo door dan blijf ik je verhalenmet plezier lezen!!!!

• 05 Februari 2012 - 10:51

Opa En Oma:

heelveelgroeten ellen en tot ziens

• 05 Februari 2012 - 14:33

Nel KWIC:

Ha Ellen, fijn om te lezen dat het daar goed met je gaat. Wat heb je al een hoop dingen gedaan en meegemaakt. Wel even anders dan wij hier natuurlijk: bibberen in de sneeuw, treinen die niet rijden enz. Hou je goed Nel

• 05 Februari 2012 - 16:13

Kristel:

Mop,
    Moooi om te horen dat alles goed is gegaan en je heel bent aangekomen.
    indd wat een indrukken al! Het lijkt me wel super om te zien!
    Hopen dat je stage gaat bevallen en fijn dat je al wat mensen kent.
    Ik wacht weer op je volgende verslag!
    Geniet ervan daar!
    xx

• 05 Februari 2012 - 21:36

Pamelaa:

Lieve El, wat een ervaringen al en mooie momenten! Leuk om te lezen.. Ik zag net je mooie foto's, top! Dat kindje wat met jullie kwam spelen in het water is echt heel mooi!

• 06 Februari 2012 - 08:29

Kim:

Hee lieve el!!

wat super leuk joh, jou verhalen! en wat heb je al leuke foto's!! ga der maar lekker van genieten schat!!

xx

• 06 Februari 2012 - 11:37

Maud:

Ah super meissie dat het al zo goed bevalt daar! Echt fijn.... Tot de volgende berichtjes uit de verre hitte daar. KAKKERLAKKEN WHAAAAA! Tranen springen hier al in mijn ogen als ik aan die beesten denk. Hier is de ''11steden'' tocht al in zicht.... Kun je nagaan hoe KOUD! Brrrrr. Ik heb bijna de neiging mensen 'fijne feestdagen' te wensen. Nou schat let alsjeblieft goed op jezelf. En tot hoors xx

• 06 Februari 2012 - 15:43

Karolien Hamers:

Hoi Ellen, ik wist niet dat je weg was, had je anders bij de slager wel succes gewenst. Hopelijk blijf je het er goed naar je zin houden en dat het een leerzame en interessante stage mag zijn.
    Gr, Karolien en Kees Hamers

• 06 Februari 2012 - 17:06

Patty:

Hey Ellen,
    Wat leuk om te zien dat je er ook foto's op hebt! Het lijkt me natuurlijk wel even wennen aan zo'n ander land, maar dat komt wel goed hé.
    Veel plezier en zal je missen bij de diploma uitreiking! Dikke kus (L)

• 06 Februari 2012 - 18:33

Kevin, Mattie & Jo:

Hoi lieve Ellen,

Hoe gaat het met jou? Als je de volgende keer terug komt neem je dan ook het goede weer mee terug naar Nederland? (3x raden wie dit aan je vraagt... )

We hebben je verhalen gelezen, echt super!! We zijn echt jaloers!! Missen je hier heeeeeel erg op de groep maar nog veeeeeeel erger in de polly (en helemaal bij de afters.. ;) ) Hebben ze daar ook kiepuh en aieren?? En hoe zijn de mannen daar..??? Hier zijn echt alleen maar saaiuhhh brammen! (Behalve Mattie natuurlijk :) ) De groetjes van iedereen hier, doe voorzichtig en kom maar snel terug!!

Grtzzz xxxx

Asante sana! ;p

• 06 Februari 2012 - 18:47

Kim (cornelissen):

Hee Ellen!
    Echt leuk om je verhaal te lezen over je eerste indrukken.. die zijn volgens mij wel goed en dat is heel fijn! Geniet van het mooie weer daar en de lieve schattige kindjes en ik ga jou verhalen en die van rens zeker volgen! Ben stiekem wel een beetje jaloers haha
    Veel plezier nog! x

• 06 Februari 2012 - 20:25

Carla (kw1c):

Hoi Ellen,

Wat een begin van een prachtige stage.
    Zoveel indrukken in korte tijd. Leuk om te lezen. Ben benieuwd naar je eerste indrukken op je stageplaats.

Geniet van alles wat er op je pad komt.
    Ik blijf je volgen op je avontuur.

Groetjes,Carla

• 07 Februari 2012 - 14:37

Gerard Van Kuijk:

Hoi Ellen. Is inderdaad een heel verhaal wat je geschreven hebt. zo te zien wel naar je zin en ook een mooi kontrast black and white. Maak er wat moois van en stuur een paar graden deze kant op als je wilt. groetjes de andere van Kuijkjes ( Gerard en Ans)

• 08 Februari 2012 - 16:44

Bianca:

He Ellen,
    Wat een mooi verhaal heb je al geschreven. Het ziet er allemaal wel echt vet uit. Geniet ervan joh! En mijn vader heeft gelijk, stuur aub wat graden hierheen brrrr
    Kus kus

• 12 Februari 2012 - 13:57

Marian:

Hee Ellen
    Wat een leuk reisverslag fijn dat het al naar je zin hebt.
    Wij zijn net terug uit Gerlos nou daar was het kouddddddddd 17 tot 25 onder nul.
    Dan is het bij jou beter.
    En weet je Ruud heeft Jolanda boven op die berg ten Huwelijk gevraagd en ze heeft nog ja gezegt ook.
    Nou heel veel groetjes ,
    De kuikens uit de kinkenpolder